<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 19. nov. 2021
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 559 ord
MÅ OPPFYLLE GDPR: Det jobbes med alternativer til samtykkebokser, men vi kan ikke sette personvernet på vent i mellomtiden, mener Datatilsynet. Foto: Dreamstime

Ikke brukervennlig å spore uten å spørre

Samtykkebokser er ikke er en perfekt løsning, men per i dag finnes det ingen gode alternativer, mener Kristian Bygnes og Anders S. Obrestad i Datatilsynet.

I et innlegg i Finansavisen 14. november kommenterer Thomas Olsen og Tore Ruud fra Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig høringsrunden til ny ekomlov fra i høst. Kommunal- og moderniseringsdepartementet har foreslått at kravene til samtykke til bruk av cookies og lignende sporingsteknologier må oppfylle samtykkekravene i GDPR, slik som i resten av EU og EØS. Et viktig spørsmål i høringen er om samtykke fortsatt kan innhentes gjennom nettleserinstillinger.

Anders S. Obrestad. Foto: Datatilsynet
Kristian Bygnes. Foto: Datatilsynet

Med dagens tekniske løsninger for nettleserinstillinger, mener Datatilsynet at det i praksis ikke mulig å innhente et gyldig samtykke etter kravene i GDPR på denne måten, blant annet fordi de benytter forhåndsinnstillinger som tillater cookies og at brukeren ikke tar et aktivt valg.

I motsetning til resten av Europa, åpnet Norge i 2013 for at en forhåndsinnstilling i nettleser om at bruker aksepterer cookies kan anses som et samtykke. Hvordan dette kan kalles et samtykke i noen som helst form, er vanskelig å forstå. I stedet for å ta et aktivt valg om man ønsker å bli sporet eller ikke, blir man sporet fra første stund. Norske brukeres personvern blir i realiteten avgjort av forhåndsinnstillinger som utformes av utenlandske teknologiselskaper som Google eller Apple.

Forfatterne tar til orde for at denne «pragmatiske» løsningen bør beholdes, og at vår argumentasjon ikke i tilstrekkelig grad vektlegger brukervennlighet. De trekker blant annet frem at samtykkebokser er plagsomme og skaper «samtykketrøtthet».

Mange av samtykkeboksene man ser på internett i dag er designet for å være nettopp plagsomme og kompliserte i et forsøk på å påvirke brukeren til å trykke ja

Vi er enig i at samtykkebokser ikke er en perfekt løsning, men per i dag finnes det ingen gode alternativer. Som forfatterne nevner, jobbes det med å få til alternative løsninger til samtykkebokser, men vi kan ikke sette personvernet på vent i mellomtiden.

Mange av samtykkeboksene man ser på internett i dag er designet for å være nettopp plagsomme og kompliserte i et forsøk på å påvirke brukeren til å trykke ja. Etter GDPR skal samtykkebokser derimot lages på måter som gir brukerne et reelt valg, og det skal være like lett å si nei som ja. Med et strengere regelverk kan man kontrollere om samtykkeboksene ivaretar disse kravene. At det er mer brukervennlig å spore internettbrukere uten å spørre, er vi uenig i.

Forfatterne mener videre at flere bransjer, og særlig mediebransjen, vil kunne få reduserte annonseinntekter dersom Datatilsynet får gehør. De skriver at man skal være varsom med å pålegge norske virksomheter strengere krav enn det som finnes ellers i Europa.

Vi vil ikke pålegge norske medier eller andre norske virksomheter strengere krav enn ellers i Europa, men ønsker tvert imot at norske virksomheter og andre som sporer norske internettbrukere må forholde seg til de samme kravene som resten av Europa har hatt i nesten ti år.

Dagens særnorske og personvernfiendtlige cookie-regelverk gjelder ikke bare for norske virksomheter. Dette regelverket gjelder på samme måte for Facebook, Google og alle andre som benytter cookies eller lignende sporingsteknologier på internettbrukere i Norge. Det er fritt vilt.

Det er på overtid at vi retter opp feilen fra 2013 og gir internettbrukere i Norge muligheten til å velge om de vil gi sine personopplysninger til kompliserte annonsenettverk bak kulissene som de fleste ikke har forutsetning for å forstå hvordan opererer.

Kristian Bygnes

Juridisk rådgiver i Datatilsynet

Anders S. Obrestad

Seniorrådgiver i Datatilsynet