<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Etablerer et eget europeisk batteriselskap – skal bygge seks gigafabrikker

Volkswagen skal etablere et eget europeisk batteriselskap som skal utvikle batterier ved seks gigafabrikker i Europa.

    Publisert 14. des. 2021 kl. 08.28
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 369 ord
    SATSER: Volkswagen og konsernsjef Herbert Diess satser tungt på batterier. Foto: Bloomberg

    Volkswagen skal opprette et europeisk selskap som vil utvikle en komplett verdikjede for batterier. Det omfatter hele prosessen fra å prosessere råmaterialer til ferdige batterier som kan installeres i Volkswagen-kjøretøy, ifølge en melding fra selskapet.

    Selskapet skal også benytte nye forretningsmodeller basert på gjenbruk av kasserte bilbatterier og resirkulering av råvarene i de gamle batteriene. Batteriplanen er en del av Volkswagens mål om å bli den ledende produsenten av elektriske kjøretøy globalt.

    Hovedkvarteret for det nye selskapet blir i den tyske byen Salzgitter.

    – Vi har allerede et sterkt batteri-team i Salzgitter bestående av 500 ansatte fra 24 land, og vi vil styrke det teamet på ledernivå, sier Thomas Schmall, medlem av teknologistyret.

    Seks fabrikker

    Volkswagen planlegger å etablere seks gigantfabrikker i Europa for å kunne dekke den stadig økende batterietterspørselen i konsernet.

    Batteriproduksjonen ved fabrikken i Salzgitter er planlagt å starte i 2025, og den skal først og fremst produsere batterier til volumsegmentet. I oppstartsfasen vil fabrikken ha en produksjonskapasitet på 20 gigawattimer (GWh), men den er planlagt doblet på et senere tidspunkt.

    Totalt satser Volkswagen mot en årlig kapasitet på 240 GWh fra de seks gigafabrikkene, som tilsvarer et snitt på 40 GWh pr. fabrikk.

    Satsningen koster, og Volkswagen har øremerket to milliarder euro, rundt 20 milliarder kroner, for oppføring og produksjon ved fabrikken i Salzgitter før produksjonsstart.

    Tyskerne venter at mer enn 2.500 ansatte skal jobbe ved anlegget i fremtiden.

    Volkswagen har også planer om å bygge to gigafabrikker i Spania og Øst-Europa, mens lokasjonen for fabrikk nummer fire og fem skal være klare i første halvdel av 2022.

    Selskapet har intensjoner om å åpne ytterligere to batterianlegg i Europa innen 2030.

    Svensk satsning

     Volkswagen har tidligere annonsert at det forventer en prislapp på 30 milliarder euro for omstillingen til batterier. Tyskerne samarbeider også med svenske Northvolt, som skal bygge en gigafabrikk i Skellefteå med 40-60 GWh årlig kapasitet.

    Volkswagen er største aksjonær i Northvolt med en eierandel på rundt 20 prosent.

    Wolfsburg-selskapet står dermed for oppføringen av fem gigafabrikker, mens Northvolt er ansvarlig for byggingen av fabrikken i Sverige.

    Northvolt formaliserte nylig en avtale med Volkswagen-konkurrenten Volvo Cars. Selskapene skal samarbeide om utviklingen av batterier til elbiler, inkludert bygging av en stor fabrikk for produksjon, forskning og utvikling.