<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Gjelstens batterifabrikk sikret ny milliard

Morrow har skaffet 100 millioner euro til batterifabrikken i Arendal. ABB, Siemens, Nysnø og Arendals Fossekompani kommer inn som nye investorer.

Publisert 22. mai 2022
Oppdatert 22. mai 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 256 ord
DELTOK: Bjørn Rune Gjelsten og selskapet NOAH. Foto: Iván Kverme

 

Morrow har hentet 100 millioner euro i ny kapital, som skal gå til første byggetrinn ved selskapets batterifabrikk i Arendal, opplyses det søndag. Det tilsvarer cirka én milliard kroner.

MED: Nysnø Klimainvesteringer og investeringsdirektør Joe Eliston (t.v.), her med styreleder Håkon Tanem i Morrow. Foto: Nysnø Klimainvesteringer

Siemens Financial Services, ABB, Nysnø Klimainvesteringer og Arendals Fossekompani kommer alle inn som nye investorer.

I tillegg har eksisterende investorer som danske PKA, NOAH og Agder Energi Invest bidratt med friske midler.

NOAH eies av Bjørn Rune Gjelstens Gjelsten Holding, og hadde 36 prosent av aksjene i Morrow Batteries før emisjonen. Agder Energi Invest sto oppført med drøyt 35 prosent.

– Opp i toppsjiktet

– Å få inn langsiktige, solide og kompetente investorer fra noen av de ledende industriselskapene i Europa med global rekkevidde, har stor verdi for oss i arbeidet med å produsere de mest bærekraftige og kostnadseffektive batteriene. De nye investorene, som det statlig eide Nysnø Klimainvesteringer, flytter oss opp i toppsjiktet blant batteriselskaper i Europa, sier adm. direktør i Morrow, Terje Andersen.

SLIK: Illustrasjon av første byggetrinn ved Morrows planlagte fabrikk i Arendal. Illustrasjon: Morrow Batteries

Han forklarer at denne nye kapitalinnhentingen primært skal finansiere utstyr til første byggetrinn ved fabrikken.

Det første byggetrinnet skal gi kapasitet til en produksjon av 1 gigawattimer (GWh) med battericeller årlig. Målet er å produsere den første battericellen innen utgangen av 2023, ifølge Andersen.

Når alle byggetrinn er på plass i 2028, skal kapasiteten ligge på 43 GWh, tilsvarende behovet til over 700.000 elbiler, opplyses det.

Bemanningen ved batterifabrikken ventes da å være på mer enn 2.500 personer.