<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Sanksjonert olje vil fly under radaren

Russerne solgte rekordmye olje til Kina i august, men må kamuflere enda flere laster østover når EU-embargoen slår inn i desember. 

Publisert 20. sep. 2022
Oppdatert 20. sep. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 421 ord
Article lead
lead
MÅ FINNE NYE MARKEDER: Russlands president Vladimir Putin. Foto: NTB
MÅ FINNE NYE MARKEDER: Russlands president Vladimir Putin. Foto: NTB

Russland fortsetter å utvide handelen med Kina i takt med at europeiske kunder har vendt landet ryggen i kjølvannet av Ukraina-krigen og sanksjonene som er innført mot Moskva.

Tirsdag viser tall fra kinesiske tollmyndigheter at Kina kjøpte energi fra Russland for 8,3 milliarder dollar i august. Det er ny rekord, og 68 prosent opp fra samme måned i fjor, melder Bloomberg.

Embargo slår inn

Totalt har Kina importert energi for 44 milliarder dollar, 74 prosent mer enn i august 2021.

Russlands mer anspente forhold til Europa og USA har gitt Kina muligheten til å kjøpe rabattert energi fra landet, og volumene har økt til tross for at prisene på verdensmarkedet er langt høyere enn i fjor. En annen faktor som burde ha slått negativt ut er nedbremsingen i Kinas økonomi som følge av Beijings omfattende corona-nedstengninger.

Og flyten av russisk energi østover ventes å øke når EUs oljeembargo trer i kraft i desember, før den utvides til oljeprodukter fra februar neste år. Russland bruker allerede metoder for å kamuflere laster, og embargoen vil ifølge nyhetsbyrået øke presset på russerne til å finne nye markeder for sin energi.

Merker om laster

Én måte eksempelvis russisk fyringsolje finner veien til Asia på er at den sendes til Asia største «hubs», med typisk store, flytende lagringsfasiliteter som kan blande russisk drivstoff med andre produkter før de merkes om med nytt avsendersted og fraktes videre.

– Sanksjonert materiale har lenge flydd under radaren på vei til «trading hubs», men dette vil akselerere når embargoen slår inn. Nye kvaliteter og kilder kan dukke opp. Ett tegn kan være når eksporten langt overgår produksjonen i landet, sier direktør John Driscoll i Singapore-baserte JTD Energy.

Vortexa-tall for «ship-tracking» viser ifølge Bloomberg en betydelig økning i laster av russisk fyringsolje som har signalisert destinasjoner i Midtøsten og Asia. Laster på vei til Emiratene (Fujairah) steg nesten med fem-gangeren i august sammenlignet med samme måned i fjor. Laster til Singapore steg 25 prosent.

Vil ikke bli sett

Når EUs oljeembargo slår inn, kan det være noen kjøpere som ikke vil bli sett når de mottar russisk drivstoff. Dette vil ifølge nyhetsbyrået øke bruken av såkalte «ship-to-ship transfers.» 

Metoden som er ganske vanlig for å kamuflere laster, går ut på at et første skip laster fra Russland og laster videre til et andre skip som tar lasten til destinasjonen.

– Hele 20-23 prosent av russisk nafta, diesel og fyringsolje lastet fra vestlige russiske havner i juni-august ble overført på denne måten før det fant veien til kjøpere, sier Vortexas analysesjef for Asia, Serena Huang.