<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Altia og Arcus må selge ut merkevarer før de får fusjonere

Konkurransetilsynet godkjenner Arcus-fusjonen – mot at partene selger diverse merkevarer.

Publisert 19. mai 2021
Oppdatert 19. mai 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 137 ord
STORAKSJONÆR: Stein Erik Hagen er største aksjonær i Arcus gjennom sitt investeringsselskap Canica. Foto: Terje Pedersen/NTB

Konkurransetilsynet godkjenner fusjonen mellom Altia og Arcus, mot at partene må selge merkevarer i flere brennevinsmarkeder.

Det kommer frem i en pressemelding fra konkurransetilsynet onsdag.

De to selskapene får ikke fusjonere før det er avtalt salg av merkevarene til en eller flere kjøpere som kan opprettholde konkurransen i markedet, melder tilsynet.

Nærmeste konkurrenter

«Altia og Arcus er to av de største aktørene i flere av markedene for salg av brennevin til Vinmonopolet. Partene er hverandres nærmeste konkurrenter i flere av disse markedene. Dette gjelder særlig markedene for salg av akevitt, vodka og brennevinserstatninger under 22 prosent. Konkurransetilsynet har vært bekymret for at redusert konkurranse i disse markedene ville gi økte priser for disse produktene», skriver konkurransedirektør Lars Sørgard i meldingen.

Stein Erik Hagen er største eier i Arcus gjennom investeringsselskapet Canica. 

Det norske Konkurransetilsynet dro i fusjonsbremsen i mars.