Netflix skuffet – straffes hardt i etterhandelen
Strømmegiganten Netflix fikk færre abonnementer enn selv estimert i fjerde kvartal. I etterhandelen stupte aksjen som følge av kunngjøringen.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F57563935.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D64e1042e6510d2662543717b1442a387122076f852ad7eb26bc9c336fa4f0d42)
Netflix presenterte sin rykende ferske kvartalsrapport torsdag ettermiddag, etter at New York-børsen hadde stengt.
Selskapet selv hadde estimert en økning på 8,5 millioner nye abonnementer, men fikk kun 8,3 millioner i fjerde kvartal.
Aksjestup i etterhandelen
Aksjen stupte mer enn 18 prosent i etterhandelen, som følge av kvartalsrapporten.
Selskapet hadde en omsetning på 7,71 milliarder dollar, som innfridde forventningene, skriver CNBC. I samme periode i 2020 var omsetningen på 6,6 milliarder dollar.
Resultat pr. aksje endte på 1,33 dollar mot ventet 0,82 dollar pr. aksje. I fjerde kvartal året før var resultatet 1,1 dollar pr. aksje.
Netflix og analytikere hadde forutsett en stor økning i antall abonnementer mot slutten av 2021, da selskapet ga ut nye TV-serier og filmer som ble publisert til siste halvdel av året.
Analytikerne ventet at selskapet ville rapportere 8,5 millioner nye abonnenter i perioden oktober til desember, hvilket ville bringe totale brukere til hele 222 millioner.
Ifølge Refinitiv-konsensus ble det ventet at selskapet ville rapportere 7,7 milliarder dollar i omsetning, med et resultat pr. aksje på 0,82 dollar.
Økte priser
I løpet av de seneste ukene har Netflix, ifølge Reuters , økt prisene på abonnementer for amerikanske og kanadiske brukere med mellom 1 og 2 dollar, avhengig av abonnementstype.
Dermed øker prisene for et standardabonnement i USA fra 13,99 til 15,49 dollar, mens det i Canada økes fra 14,99 til 16,49 kanadiske dollar.
Økningen skjer for at selskapet skal kunne finansiere nytt innhold, for å bedre konkurrere i det som etter hvert har blitt et marked med mange aktører.