<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Netflix skuffet – straffes hardt i etterhandelen

Strømmegiganten Netflix fikk færre abonnementer enn selv estimert i fjerde kvartal. I etterhandelen stupte aksjen som følge av kunngjøringen.

Publisert 20. jan. 2022
Oppdatert 20. jan. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 240 ord
SLAPP KVARTALSTALL: Adm.direktør i Netflix, Reed Hastings og Ted Sarandos, slapp tall for perioden oktober til desember onsdag kveld etter børsens stengetid. Foto: Kim Hong-Ji

Netflix presenterte sin rykende ferske kvartalsrapport torsdag ettermiddag, etter at New York-børsen hadde stengt.

Selskapet selv hadde estimert en økning på 8,5 millioner nye abonnementer, men fikk kun 8,3 millioner i fjerde kvartal. 

Aksjestup i etterhandelen

Aksjen stupte mer enn 18 prosent i etterhandelen, som følge av kvartalsrapporten. 

Selskapet hadde en omsetning på 7,71 milliarder dollar, som innfridde forventningene, skriver CNBC.  I samme periode i 2020 var omsetningen på 6,6 milliarder dollar.

Resultat pr. aksje endte på 1,33 dollar mot ventet 0,82 dollar pr. aksje. I fjerde kvartal året før var resultatet 1,1 dollar pr. aksje. 

Netflix og analytikere hadde forutsett en stor økning i antall abonnementer mot slutten av 2021, da selskapet ga ut nye TV-serier og filmer som ble publisert til siste halvdel av året. 

Analytikerne ventet at selskapet ville rapportere 8,5 millioner nye abonnenter i perioden oktober til desember, hvilket ville bringe totale brukere til hele 222 millioner.

Ifølge Refinitiv-konsensus ble det ventet at selskapet ville rapportere 7,7 milliarder dollar i omsetning, med et resultat pr. aksje på 0,82 dollar.

Økte priser

I løpet av de seneste ukene har Netflix, ifølge Reuters , økt prisene på abonnementer for amerikanske og kanadiske brukere med mellom 1 og 2 dollar, avhengig av abonnementstype.

Dermed øker prisene for et standardabonnement i USA fra 13,99 til 15,49 dollar, mens det i Canada økes fra 14,99 til 16,49 kanadiske dollar. 

Økningen skjer for at selskapet skal kunne finansiere nytt innhold, for å bedre konkurrere i det som etter hvert har blitt et marked med mange aktører.