<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hårreisende svikt – og så vekst

Aspire Brands mistet mye omsetning til lavprisbutikkene i 2018. I år har selskapet tatt grep som ventes å øke totalomsetningen med 51 millioner kroner.

Publisert 6. sep. 2019
Oppdatert 8. sep. 2019
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 614 ord
ØKTE RESULTATET MED 19 MILL. FRA 2018 TIL 2019: – Allerede i første halvår av 2019 leverte vi et overskudd på 4,3 millioner kroner, og vi sikter mot 6 millioner for året som helhet, sier daglig leder Marius Ferstad (t.v.) i Aspire Brands. Her sammen med Anders Torvanger Hansen, som er kommersiell sjef i selskapets nye avdeling som retter seg mot dagligvare- og lavprismarkedet. Foto: Aspire Brands

Aspire Brands har i en årrekke vokst og tjent gode penger på distribusjon av hår- og kroppspleieprodukter som Batiste Dry Shampoo, Formula 10.0.6 og Marc Anthony.

I 2017 stupte omsetningen med over 40 millioner kroner som følge av at leppepomaden Lip Smacker forsvant ut av porteføljen. Fjorårsregnskapet viser at omsetningen sank med ytterligere 35 millioner til 71,6 millioner.

– Vi lever i en omskiftelig verden. Markedene endrer seg hurtig. Selv om våre merker allerede retter seg inn mot lav- og medium-prissegmentet, tok det vi kaller discountbutikkene over mye av markedet på rekordtid, forklarer daglig leder Marius Ferstad i Aspire Brands.

Han legger til at produktene som tidligere i stor grad hadde blitt omsatt i faghandelen, gikk over til i stedet å bli solgt gjennom lavpriskjeder som Rusta, ØB, Europris og Normal.

– Vi hadde egentlig rigget oss for en slik omstilling, men den kom mye raskere og sterkere enn forutsatt, sier Ferstad.

Entret lavprismarkedet

I det tøffe året 2018 fortsatte Aspire Brands likevel med å «investere for fremtiden», noe som ga et negativt resultat på 13 millioner kroner dette året. Selskapet har tatt over distribusjonsavtalene for makeup-børstemerkene Real Techniques og EcoTools i Skandinavia. I tillegg har Aspire Brands etablert forretningsområdet «Grocery & Discount», som tilbyr lavpris- og dagligvarekjedene deler av sortimentet.

– Batiste Dry Shampoo, som er vårt største merkevare, ble parallellimportert av mange aktører i disse kanalene. Nå er vi blitt en prioritert partner, som både kan utvikle deres kategori og sikre en jevn vareflyt, sier Ferstad.

– Vi er nå representert i samtlige lavpriskjeder i Norden. I dagligvare dekker vi 100 prosent i Sverige og 50 prosent av dagligvarekjedene i Danmark og Norge med ett eller flere av våre merker. I tillegg leverer vi til netthandlerne i Norden, fortsetter han.

I Norge er Aspire Brands’ produkter nå inne hos Coop og Rema 1000. I tillegg selges deler av produktspekteret i lavpriskjeder som Rusta, Loko, Normal og ØB. Selskapet har åtte merker i porteføljen, med Batiste Dry Shampoo, Formula 10.0.6, Marc Anthony og Maskbar som de største.

140 mill. i 2019

De to nye merkene og det faktum at Aspire Brands har klart å «ta over parallellimporten i dagligvare- og lavprismarkedet» gjør at Ferstad ser lyst på 2019.

– Allerede i første halvår 2019 leverer vi et overskudd på 4,3 millioner kroner, og vi sikter mot 6 millioner for året som helhet. Vi er veldig fornøyd med å øke resultatet med 19 millioner fra 2018 til 2019, sier Ferstad.

Ved utgangen av juli i år hadde Aspire Brands bikket 72 millioner kroner i omsetning. I tillegg viser omsetningen i datterselskapet Aspire Brands BV (BeNeLux-landene) 14 millioner kroner.

– Prognosene våre for 2019 er en totalomsetning på 140 millioner kroner. Det utgjør en omsetningsøkning på 51 millioner fra i fjor, noe vi er utrolig stolte av. Det viser at vi har en god forståelse for hvordan markedet endrer seg, samt at vår strategi fungerer, sier Ferstad.

Utfordring med Brexit

Aspire Brands er eiet av amerikaneren Jesse Allan Bell med 58 prosent og Marius Ferstad med 42 prosent. Eierne ser lyst på fremtiden, men en hard Brexit kan være utfordrende for selskapet.

– Vi kjøper mye fra Storbritannia, som er store på kosmetikk, og selger det videre til EU-området. Med en hard Brexit frykter vi et tollpåslag på 1,5 til 4 prosent, sier Ferstad.

Aspire Brands

(Mill. kr) 2018 2017
Driftsinntekter 71,6 106,8
Driftsresultat −12,5 −0,4
Resultat før skatt −13 0,1
Årsresultat −10,2 0

*Distribuerer produkter for hud, hår og kropp; blant annet merkene Formula 10.0.6, Batiste Dry Shampoo, Marc Anthony og Maskbar.

*Produktene selges i en rekke faghandelskjeder i inn- og utland.

*Har i år etablert en egen avdeling som retter seg mot dagligvare- og lavprismarkedet. Som følge av dette er selskapets produkter nå inne i Coop og Rema 1000 i Norge, samt lavpriskjeder som Normal, Loko, Rusta og ØB.

*Eies av Jesse Allan Bell (58 prosent) og Marius Ferstad (42 prosent).