<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Minner meg om «the roaring 20s»

Amerikanerne valfarter til Europa for å hamstre luksusvarer. Bakgrunnen er den sterke dollaren.

Publisert 12. des. 2022 kl. 15.22
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 370 ord
I KØ FOR LUKSUS: Utenfor en Christian Dior-butikk i Paris i oktober i år. Foto: Bloomberg

Den sterke dollaren mot euro har utløst en strøm av amerikanere på luksusshoppingturer til Europa, melder Wall Street Journal

Tall for momsrefusjoner fra betalingsformidleren Planet viser ifølge avisen at amerikanske turister i løpet av Black Friday-uken brukte 40 prosent mer penger enn i samme periode i 2019. Så langt i år beløper gjennomsnittstransaksjonen utført av reisende fra USA i europeiske butikker seg til 1.244 euro, mot 500 euro i 2019.

Ettersom mange luksusvarer produseres i Europa har de historisk vært billigere i byer som Paris og Milan enn i USA. Bank of America skrev i en rapport i november at amerikanere nå betaler 38 prosent mer i snitt for luksusklær og -varer enn i Europa, mens prisforskjellen historisk har vært rundt 20 prosent. I tillegg får amerikanerne altså refundert momsen.

Trenden kommer beleilig for europeiske luksustilbydere i en periode der forbrukertilliten på kontinentet er hamret ned av skyhøy inflasjon og kinesiske kunder som har uteblitt grunnet strenge coronarestriksjoner – som nå riktignok er i ferd med å bli lempet på.

– Blir i Paris i et par uker

Markeds- og kommunikasjonsdirektør Stéphane Roth i Printemps Group opplyser til Wall Street Journal at tre ganger så mange amerikanere har besøkt selskapets butikk på Boulevard Haussmann midt i Paris hittil i år sammenlignet med 2019. Han hevder også at amerikanerne nå er i Paris i et par uker – mot tidligere 4-5 dager.

– Det minner meg om F. Scott Fitzgerald og «the roaring 20s.» De fleste luksusmerkene merker det samme, sier Roth, og viser til at Printemps nylig har inngått partnerskap med Expedia Group og Visa for å gjøre sine butikker mer synlige for amerikanere.

Konglomeratene Louis Vuitton og Gucci-eier Kering opplyser til avisen at den amerikanske strømmen over Atlanterhavet for alvor startet i sommer etter at euroen falt til under paritet mot dollar

En november-rapport fra Bain & Co. estimerte at amerikansk pengebruk på luksusvarer i Europa ville bli 2,3 ganger høyere i år enn i 2019, og at amerikanerne ville stå for 32-34 prosent av det globale luksusforbruket – noe som i så fall ville være kraftig opp fra andelen på 22 prosent i året før corona erobret verden.