<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vil bygge gigantisk batterifabrikk i Narvik

Nordkraft og Stolt-Nielsen Holding kaster seg på batteribølgen. Nå er de på partnerjakt og har blinket ut Narvik for gigantinvesteringen.

Publisert 17. juni 2021
Oppdatert 20. juni 2021
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 915 ord
STORE PLANER: Adm. direktør Eirik Frantzen (t.v.) i Nordkraft og Jacob Stolt-Nielsen (t.h.) i Stolt-Nielsen Holding skal samarbeide om å bygge en gigantisk batterifabrikk i Narvik. Foto: NORDKRAFT

Freyr har planer om å bygge en gigantisk batterifabrikk i Mo i Rana. Morrow Batteries skal gjøre det samme i Arendal. I tillegg pakker canadiske Corvus batterier for skip i Bergen, mens tyske Siemens har en batteripakkefabrikk i Trondheim som også er rettet inn mot skipsfarten.

Dessuten har Panasonic, Equinor og Hydro inngått et strategisk samarbeid for å se på mulighetene for å bygge en bærekraftig og kostnadseffektiv europeisk batterivirksomhet i Norge. 

Men det stopper ikke der. Nordkraft og Stolt-Nielsen Holding, som eies 100 prosent av Jacob Stolt-Nielsen, inngikk nylig en avtale om partnerskap for å få realisert en gigantisk batterifabrikk i Narvik. Og akkurat som Freyr og Morrow, er planene å produsere batterier til elbilmarkedet.

– For Nordkraft og våre eiere er dette en spennende mulighet til å delta direkte i en ny forretningsmulighet innenfor et marked som vokser raskt. Det gir mange nye grønne arbeidsplasser, økt økonomisk aktivitet i regionen og forhåpentligvis lønnsomhet. I stedet for å eksportere vår grønne energi, ønsker vi å skape grønne arbeidsplasser her hvor ressursene er, sier adm. direktør Eirik Frantzen i Nordkraft.

Ekstremt billig 

– Du er ikke redd for at det blir for mange batterifabrikker i Norge?

– Nei, snarere tvert i mot. Vi heier på alle sammen, sier Frantzen.

Han viser til at Norge er blitt rike på råvarer, men at vi historisk ikke vært like flinke til å videreforedle disse.

– Nå står vi på terskelen til et grønt skifte, der produktet fornybar strøm har en helt annen relevans enn tidligere. I Norge sitter vi på mye billig og grønn kraft, og i Nord-Norge på ekstremt billig grønn kraft. Det er et fortrinn vi må benytte oss av. Innen 2030 skal det bygges veldig mange batterifabrikker bare for å dekke det europeiske elbilmarkedet. Det er gode grunner til at disse bør ligge i Nord-Europa, sier Nordkraft-sjefen.

Jacob Stolt-Nielsen trekker paralleller til eiendomsmarkedet for å forklare hvorfor han endte opp med å satse i Narvik.

– For batterivirksomhet er det også beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet som gjelder. Det handler om logistikk og om å ha nærhet til markedet. Vi har tilgang til tog- og sjøtransport, og til mye ren kraft, store arealer og rikelig med prosessvann. Vi kan krysse av på de fleste viktige innsatsfaktorene, sier han.

Jacob Stolt-Nielsen sitter i styret til børsnoterte Stolt-Nielsen, som ledes av hans bror Niels G. Stolt-Nielsen.


På partnerjakt

Vi er interessert i partnere som kan tilføre verdier til dette prosjektet
Eirik Frantzen, Nordkraft

Stolt-Nielsen og Nordkraft vil i nær fremtid danne et felles selskap, og så oppkapitaliseres det med noen titalls millioner kroner hver for å komme i gang. 

Deretter intensiveres jakten på en strategisk partner.

– Det kan enten være en stor, europeisk bilprodusent eller en batteri- og teknologileverandør. Vi er interessert i partnere som kan tilføre verdier til dette prosjektet. 

Ifølge Frantzen har de allerede vært i samtaler med tre–fire forskjellige aktører. 

– Ambisjonen er at vi i løpet av dette året skal finne en strategisk partner.

Mange milliarder

Deretter begynner jakten på de store pengene som må til for å finansiere hele prosjektet. Som mange av de andre norske batteriplanene skules det over til Sverige, der Northvolt skal investere 40–50 milliarder kroner i en fabrikk med en kapasitet på rundt 30 gigawattimer.

– Vi ser også for oss en gigafabrikk, og da er det snakk om mange milliarder kroner, sier Frantzen.

Han legger til:

– Det er ikke på grunn av gigantomani at vi skal bygge en gigafabrikk, men fordi det er skalaøkonomi i dette og ifølge prognosene et enormt behov.

– Vi tror ikke det er lett å hente så mye penger som kreves til å finansiere dette prosjektet. Men vi har tro på at vi med de riktige partnerne og det riktige konseptet, vil klare å reise nødvendig kapital. Kapitalen springer etter de gode prosjektene, og dette mener vi er et godt prosjekt.

Full støtte

Hvis alt går etter planen, håper Nordkraft-sjefen at byggearbeidet med fabrikken starter i løpet av 2023 eller tidlig i 2024, og at første trinn av fabrikken skal stå ferdig i 2025. Før den tid mener han også det vil være mulig å bygge et pilotanlegg.

Torsdag var det et kommunestyremøte i Narvik, hvor milliardplanen ble presentert. Ifølge Frantzen brøt politikerne ut i applaus under møtet:

– Det gikk bedre enn vi kunne forvente. Politikerne ønsker industrien velkommen og synes det er fantastisk at Jacob Stolt-Nielsen også har valgt Narvik. De heier på dette prosjektet på alle måter, og lovte at de skulle gjøre det de kunne for at vi skal lykkes, sier han.

Stolt-Nielsen Holding

  • Er et selskap eid av Jacob Stolt-Nielsen og familie.
  • De arbeider i dag, igjennom selskapet Norterminal, med å realisere terminal- og havneanlegg i Sør-Varanger kommune for å betjene Nordøst-passasjen mellom Russland og Europa til Asia. Denne passasjen vil redusere transportkostnadene og utslippene med mellom 40 og 50 prosent.
  • I tillegg satser de på Hydrogen Source, for å kommersialisere en norsk utviklet lavkostnadsmetode for hydrogenproduksjon i naturgassreservoarer der CO2 forblir i reservoaret.

Nordkraft

  • Er et energikonsern med fokus på utvikling, utbygging, produksjon og distribusjon av fornybar energi. I tillegg bygger de ut fiber, og leverer bredbåndstjenester i Hålogaland. De seneste årene har Nordkraft også jobbet med tilrettelegging av tomter for å få kraftkrevende industri til Nord-Norge. 
  • Konsernet, med rundt 230 ansatte, har hovedkontor i Narvik, og avdelingskontor i Harstad, Ballangen og Grovfjord. I 2019 var driftsinntektene på nesten 650 millioner kroner og driftsresultat på 290 millioner. Kraftselskapets to største eiere er Hålogaland Kraft (38,8 prosent) og Narvik kommune (36,7).