Barn slutter med leker tidligere - voksne menn gir økt salg
Brettspill selger bra. I tillegg kan voksne menn bidra til vekst i deler av leketøysalget i år.

Selv om mange leketøysgrossister opplever omsetningsnedgang, finnes det noen som går motsatt vei. Enigma Distribusjon, for eksempel. Omsetningen økte med 39 prosent i 2014, og med 25 prosent i fjor. I år kan det bli en ny boom.- Vi selger blant annet samlekort; fotball- og Pokemon-kort. Salget av fotballkort og -klistremerker var ekstremt bra opp til VM i fotball i 2014. Oppsiktsvekkende nok er det hovedsakelig voksne mannfolk, og ikke barn, som kjøper fotballklistremerker, sier Suzanne Wulff, som er salgssjef for Norge i Bergsala Distribusjon, til Finansavisen.- I år er det EM i fotball, og da håper vi på ny fotballfeber, fortsetter hun.Vekst for brettspillI tillegg til å vokse på topplinjen kan Bergsala Distribusjon vise til særdeles god lønnsomhet. De siste årene har resultatgraden ligget på 16-17 prosent før skatt, skriver Finansavisen.- Vi har kuttet ut en del produkter, og på de mest populære produktene satser vi en del penger på markedsføring. I tillegg til samlekort har vi mange gode brettspill, og dette er et segment som øker. Mange foreldre ønsker å trekke barna bort fra alt det digitale, og kjøper brettspill for å samle familien, sier Wulff til avisen.- Motvekt til den digitale verdenEn annen aktør som merker brettspillboomen er Chrom. - Det er nok riktig at barns lekealder har gått ned for leker generelt, men vi har aldri solgt mer brettspill og puslespill enn det vi gjorde i 2015. Det er helt klart mange som ønsker at barn og ungdom skal få en motvekt til den digitale verden, sier daglig leder Kari Merethe Mortensen i Chrom.Selskapets desidert største varemerke er Ravensburger puslespill, og det mest solgte brettspillet i fjor var «Ryktet går». Chroms omsetning økte med 13 prosent i 2015. Selskapet tapte penger årlig fra 2011 til 2014.- Det er flere årsaker til at vi tapte penger i perioden 2011 til 2014. Det skyldes en kombinasjon av konkursen i Notabene, konkursen i en mindre leketøykjede, nedbygging av varelager og valutautfordringer. Tallene for 2015 er ennå ikke klare, men det ble plussresultat i fjor, hevder Mortensen overfor Finansavisen.Finansavisen finner du her!