<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norske ambulansefly kan bli solgt

To år inn i kontrakten går det mot salg av de norske ambulanseflyene. Eieren Babcock, som har vært omstridt i Norge, trenger penger, og nå kan alle flyene bli solgt til oppkjøpsfond. 

Publisert 4. mai 2021
Oppdatert 4. mai 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 229 ord
Article lead
lead
Tromsø 20190718._Fly fra Luftambulansetjenesten i Tromsø. Flyene opereres av Babcock Scandinavian AirAmbulance AS._Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Foto: Rune Stoltz Bertinussen
Tromsø 20190718._Fly fra Luftambulansetjenesten i Tromsø. Flyene opereres av Babcock Scandinavian AirAmbulance AS._Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Foto: Rune Stoltz Bertinussen

Den britiske forsvarsleverandøren Babcock International har vært i problemer en stund økonomisk, og nå er oppryddingen for alvor i gang. Selskapets nye toppsjef, David Lockwood, forsøker å snu skuta, og kunngjorde for noen uker siden at de håpet å gjøre kutt for en verdi rundt 4,6 milliarder norske kroner, og kutte rundt 1.000 stillinger. 

Kuttene kommer etter at selskapet nylig måtte skrive ned verdier i selskapet for 20 milliarder kroner.

Og en av tingene som kommer for salg er store deler av selskapets ambulansetjenester, der også inkludert de norske luftambulanse-flyene, som har vært omstridt siden kontrakten med selskapet ble tegnet i 2017. 

Pfizer forventer å selge vaksiner for 26 milliarder dollar i år

Nye eiere for norske fly

Selskapet drifter pr. idag 11 fly, med en kontrakt til 2025, med opsjon for ytterligere fem år. Babcock drifter ellers 500 slike fly og helikoptre i Frankrike, Italia, Spania, Sverige, Canada og Norge. Hvilke deler av den utenlandske driften det er snakk om er foreløpig uvisst, skriver Financial Times. Det spekuleres i at PE-fond kan være aktuelle som nye eiere av virksomheten selskapet skal selge ut.

Nå stiger konkursene kraftig

Babcock drifter de britiske atomubåtene, og har også vært med og bygge de britiske hangarskipene. I tillegg driver de vedlikehold av det britiske jernbanenettverket, i tillegg til å jobbe med å elektrifisere større deler av jernbanenettet. All virksomhet til jernbanenettet vil bli solgt, på lik linje med ambulansetjenestene.