<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Syvdobling og milliardtap

easyJet mer enn syvdoblet antall passasjerer i sitt tredje kvartal, men flykaoset i Europa ga over 100 millioner euro i minus.

Publisert 26. juli 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 212 ord
RØDE TALL: For easyJet i månedene april, mai og juni. Foto: Bloomberg

easyJet fraktet 22 millioner passasjerer i sitt regnskapsmessige tredje kvartal som endte 30. juni, går det frem av en «trading update» fra flyselskapet som dermed mer enn syvdoblet passasjerantallet fra samme periode i fjor.

Antallet passasjerer representerer 87 prosent av 2019-kapasiteten, og kabinfaktoren fortsatte å bygge seg opp i løpet av kvartalet, og toppet seg med 92 prosent i juni.

easyJet har derimot ikke vært upåvirket av sommerens flykaos i Europa i, og kanselleringer og mangel på ansatte ved flyplassene kostet selskapet 133 millioner pund. For kvartalet ble det et minusresultat på 114 millioner pund.

Fjernet kapasitet

«Grep tatt for å fjerne kapasitet og bygge motstandsdyktighet inn mot fjerde kvartal, grunnet flaskehalser forårsaket av London Gatwick og Amsterdam Schiphol, samt bredere utfordringer innen Europa, har resultert i en mye forbedret drift i juli», heter det i oppdateringen.

Til tross for utfordringene, var 95 prosent av avgangene i rute i kvartalet.

Inneværende kvartal, altså det siste i easyJets regnskapsår, er nå 71 prosent booket, med en kabinfaktor svakt høyere enn i 2019 og en yield på solgte billetter 13 prosent over «pre corona»-nivåer.

Selskapet forventer i kvartalet å fly med en kapasitet på 90 prosent av samme kvartal i 2019, og ser for seg en kabinfaktor over 90 prosent.