<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Her ser du to store nyheter i Norge

Både et nytt bilmerke og en ny tjeneste.

Publisert 16. mai 2018Oppdatert 16. mai 2018
Lesetid: 3 minutter

SEAT har akkurat gjort comeback på det norske markedet, 14 år etter at Møller-gruppen ga opp forrige forsøk.Denne gangen er forutsetningene helt annerledes. Modellporteføljen er mye bedre tilpasset norske ønsker. SEAT kommer som et friskt pust blant alle Skoda-ene, Audi-ene og Volkswagen-modellene som Møller Mobility Group allerede tar inn til landet.Møller går dessuten helt nye veier for å nå kundene. Store forhandleranlegg er ut. I stedet satses det på mindre showroom der folk ferdes.  Selve bilhandelen skjer online, mens prøvekjøring, i den grad bilkjøpere benytter seg av det nå til dags, skjer gjennom bilutleieselskapet AVIS og den nye bildelingstjenesten HYRE.(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi har testet både selve SEAT-produktet og HYRE-tjenesten og tror spanjolene har noe å fare med.SEATs største SUV Atteca er kjørt på norske vårveier. Det er en familiebil på størrelse med Skoda Karoq, mens den er mindre enn en VW Tiguan. Da får du 4x4, et relativt romslig bagasjerom på 510 liter og høy bakkeklaring. I Norge er det bare bensinmotorer som gjelder, enten en 1,4 liters maskin på 150 hk eller to-literen på 190 hk, begge med DSG automatgir. Dette er drivlinjer som er i tiden.Vår testbil var utstyrt med 150 hk, som gjorde en bra figur. Man savner kanskje litt av dreiemomentet en dieselmaskin ville ha gitt, men i det daglige er det futt nok med denne motoren.(Artikkelen fortsetter under bildet)Har du kjørt et VAG-produkt de siste 10 årene vil du kjenne deg igjen i SEAT-en. Det visuelle inntrykket er litt annerledes, men knapper og spaker er der du er vant til å finne dem.Interiørkvaliteteten og –inntrykket minner om Skoda. Det er med andre ord ikke spesielt påkostet, men funksjonelt.Det mest positive med SEAT-en er at den skiller seg ut i forhold til øvrige VAG-produkter designmessig. Linjene er frekkere. Det samme er detaljer, som frontlyktene.(Artikkelen fortsetter under bildet)Flere ganger i løpet av vår testuke fikk vi spørsmål om bilen fra fremmede, som virket veldig interessert i den ferske SUV-en på norske skilter.I første omgang er fire SEAT-modeller på plass. Ibiza er en Polo-utfordrer, mens Leon er i Golf-klassen. Det finnes også en mindre SUV kalt Arona.(Artikkelen fortsetter under bildet)SEATs inntreden i Norge preges av at importøren satser på en digital kundeopplevelse og nye kundetrender.  Tilgang til bil er ofte viktigere for kundene enn eierskap. Leaser du for eksempel en mindre SEAT-modell kan du inkludere lån av en større modell x antall dager i året, de dagene du for eksempel skal på hyttetur.En større flåte SEAT-biler inngår også i HYRE-porteføljen, som markedsfører seg med «Fra mobil til bil på fem minutter». I første omgang er tjenesten tilgjengelig i Oslo. Ved hjelp av en app kan man få tilgang til en rekke biler. Mobiltelefonen fungerer som nøkkel. Man betaler et fast beløp per time eller dag. Avregning av drivstofforbruk, bompenger osv skjer automatisk. Et visst antall kilometer er inkludert i leien.(Artikkelen fortsetter under bildet)Vi lastet ned appen. Det eneste du trenger å gjøre etter det er å identifisere deg ved hjelp av bank-ID og ta bilde av begge sider av førerkortet, samt legge inn et kredittkortnummer. Da er du klar for å låne en bil, uten at utlåner må møte deg personlig. Når tiden for avtalt lån er inne, får du tilgang til nøkkelen via mobil-appen. Last opp noen bilder av bilen, tut og kjør.Det fungerte faktisk overraskende bra. Det er litt uvant å dra ut uten bilnøkkel, men det er en vanesak. Det eneste snodige var at hvis vi satte oss inn i en ulåst bil, måtte vi låse den opp en ekstra gang for å kunne starte den.Og prisen? 75 kroner timen eller 450 kroner dagen (Ibiza er 100 kroner billigere per dag). Det er relativt gunstig sammenlignet med tradisjonell bilutleie. Foreløpig må bilene leveres på samme sted som de hentes.(Artikkelen fortsetter under bildet)Vi tror SEAT har bedre forutsetninger for å lykkes i Norge denne gangen. Dette blir nok et merke ganske mange vil få et forhold til, uten at de nødvendigvis får navnet sitt i vognkortet.I Oslo, hvor byrådet/byregjeringen fører krig mot bilen, kan dessuten HYRE være løsningen for mange. Da slipper man unna mye av styret ved å eie en bil, men man får lett tilgang til bil de ganger man trenger det.