<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nye Mazda3 får firehjulstrekk

En ny generasjon Mazda3 er akkurat vist frem. Den kommer som hybrid og kan leveres med firehjulstrekk.

Category iconNyheter
    Publisert 28. nov. 2018Oppdatert 28. nov. 2018
    Lesetid: 2 minutter

    Mazda avduket i natt den helt nye Mazda3 i Los Angeles. Seremonien fant sted foran at et stort internasjonalt pressekorps på Neue House i Hollywood, dagen før åpningen av Los Angeles Auto Show. Verdenspremieren på Mazda3 markerer samtidig starten på en helt ny produktgenerasjon fra den japanske bilprodusenten, heter det i en melding fra den norske importøren.- Den helt nye Mazda3 representerer et stort steg fremover for Mazda. Design, interiørkvalitet, sikkerhet, støyisolering og motorteknologi - alt er hevet til et nytt nivå med denne bilen, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR- og produktsjef i Mazda Motor Norge.Mazda3 kommer i to helt forskjellige karosseriformer, som begge er utformet i en videreutviklet form av Mazdas KODO design med røtter i japansk estetikk. Mens hatchbacken har en dynamisk og sportslig utstråling er sedanen klassisk elegant.Interiørdesignet er preget av enkle horisontale linjer og at alt er sentrert rundt føreren. Head-up display i frontruten og et 7’’ digitalt hovedinstrument er blant det førerorienterte standardutstyret. Det er ifølge Mazda lagt vekt på gjennomgående bruk av kvalitetsmaterialer og at kupéen skal ha gode ergonomiske ytelser for alle passasjerer. Opplevelsen av komfort og eksklusivitet styrkes av meget god støyisolering.Sentralt i interiøret er også Mazdas connectivity system, MZD Connect, som kommer i en helt ny versjon med nytt operativsystem og en dertilhørende større (8.8’’), høyoppløselig infotainmentskjerm. Systemet støtter tilkobling til smarttelefon via Apple CarPlay og Android Auto.Helt nye Mazda3 kommer med en omfattende pakke i-Activsense sikkerhetssystemer hvor blant annet autobrems med fotgjengergjenkjenning, adaptiv cruise control og kjørefeltassistanse er standardutstyr. I tillegg lanseres noen helt nye systemer:Cruising & Traffic Support (CTS) er en avansert køassistent som er aktiv i hastigheter under 60 km/t. Systemet holder riktig fart og avstand til biler foran samtidig som det holder bilens plassering midt i kjørefeltet.Driver Monitoring er et nytt system som bruker et infrarødt kamera til å lese sjåførens ansikt for å kontrollere at vedkommende er våken og har fokus på veien.Motorprogram: Skyactiv-X, Mild-hybrid og AWDMazdas mye omtalte SKYACTIV-X bensinmotor får sin premiere i den helt nye Mazda3. SKYACTIV-X er verdens første kommersielt produserte bensinmotor til å benytte kompresjonstenning – det vil si at luft/drivstoffs-blandingen selvantennes når den komprimeres av stemplene. Dette muliggjøres av en Mazda-utviklet forbrenningsmetode kalt Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI).Skyactiv-X motoren assisteres av Mazdas første 24V mild-hybrid system (kalt M Hybrid) som høster energi ved retardasjon/bremsing og hjelper bensinmotoren ved akselerasjon. Resultatet er en kraftig motor med et drivstofforbruk som er 20-30 prosent lavere enn dagens Skyactiv-G bensinmotor.En tredje nyhet er at Mazda3 med Skyactiv-X bensinmotor blir tilgjengelig med en oppgradert utgave av Mazdas i-Activ AWD firehjulstrekksystem.- I Norge lanseres bilen først med en Skyactiv-G bensinmotor i mars, også denne med M Hybrid. Leveringer av Skyactiv-X starter først til sommeren og det er den motoren vi vil satse på i fortsettelsen, sier Brinch og tilføyer at dieselmotoren Skyactiv-D ikke er aktuell for Norge