<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Konkurransetilsynet advarer mot mediesamarbeid

Direktør Lars Sørgård i Konkurransetilsynet er skeptisk til forslaget om å samle norske mediehus i en allianse mot globale konkurrenter.

Publisert 25. feb. 2016 kl. 17.51
Oppdatert 25. feb. 2016 klokken 17.55
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 109 ord

Mediesamarbeid kan komme på kant med loven, advarer han.Tidligere kjempet norske mediehus om reklameinntektene fra norske bedrifter. Men nå forsvinner en stadig større del av de rundt 20 milliarder kronene til globale mediegiganter som Google og Facebook. Schibsteds styreleder Ole Jacob Sunde foreslo derfor at oppskriften på hvordan norsk journalistikk skal overleve er å samle norske mediehus i en allianse mot globale konkurrenter.– Når konkurrenter har planer om å samarbeide, kan det fort havne i konflikt med lovverket, sier Sørgard til Aftenposten.Konkurransedirektøren minner om at strukturelle endringer i mediebransjen ikke er en grunn til å løse på konkurransereglene.– Tvert imot, konkurranse kan bidra til raskere omstilling, sier han. (©NTB)