<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fra suksess til bunnplass for Moods of Norway

Moods of Norway havner helt i bunnen av Virkes liste over fjorårets vekst blant kleskjedene i Norge.

Publisert 15. mars 2016 kl. 08.54
Oppdatert 15. mars 2016 klokken 09.07
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 193 ord

Moods of Norway og Gina Tricot fikk den største nedturen blant de store i klesbransjen ifjor, skriver Dagens Næringsliv.- Vi er i et tøft marked. Jeg tror alle nå har det knalltøft. Spesielt vi som er i premiumsegmentet merker det når arbeidsledigheten stiger, og det kommer tøffe spådommer videre, sier Moods-sjef Jan Egil Flo, som er en av tre gründere i selskapet.Ifølge Virkes bransjerapport for kleskjedene falt omsetningen i Moods med 5,3 prosent i fjor, mot et snittfall i bransjen på 3,2 prosent. Også svenske Gina Tricot hadde et omsetningsfall på 5,3 prosent i 2015.For Moods bidro valutautviklingen ifølge Flo til å spise opp overskuddet. Den svake kronen påførte tekstilfirmaet med egenproduksjon i utlandet 30 millioner kroner i ekstra varekostnader.- US dollaren sørget for at utbyttet vårt forsvant. Vi valgte flytende valuta, og det har kostet oss dyrt, sier Flo til avisen.Helt på toppen av Virkes oversikt havner Høyer, som vokste hele 19,6 prosent i 2015.- Det er tydelig at forbrukerne bruker penger hvis det er noe de vil ha. Utviklingen i prissegmentet middels til høy er bedre enn på lenge. Mange snobber seg opp, sier fagdirektør i Virke, Bror Stende, til DN.