<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Reitan ruster seg til ny lavpriskrig

Reitangruppen er nå klar for ny priskrig mellom matvarekjedene. - Vi har lovet kundene å ha de laveste prisene, og det skal vi holde, sier Odd Reitan.

Publisert 9. mars 2016
Oppdatert 9. mars 2016
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 205 ord
lead
Odd Reitan og hans to sønner Magnus og Ole Robert Reitan. Foto: Ned Alley / Scanpix.
Odd Reitan og hans to sønner Magnus og Ole Robert Reitan. Foto: Ned Alley / Scanpix.

Lavpriskrigen er i ferd med å ta seg opp inn mot påske. Rema-eier Odd Reitan mener avveiingen mellom billige varer og godt utvalg er en kunst, skriver Dagens Næringsliv.- Vi har lovet kundene å ha de laveste prisene, og det skal vi holde, sier Reitan til avisen, og mener det er viktig å «tune» vareutvalget for å ha lavest pris.Reitangruppen la denne uken frem sine tall for 2015, hvor de kunne vise til en omsetningsøkning på fire milliarder kroner til 85 milliarder kroner. Overskuddet endte på drøye tre milliarder kroner.For konsernets store melkeku, Rema 1000, var det ifølge avisen likevel et sammensatt år. Selv om Rema økte salget av dagligvarer med 5,2 milliarder kroner ifjor, lå de eksisterende Rema-butikkene i Norge et stykke bak vekstmålet.- Jeg er mest stolt over at marginene i butikk holdes oppe. Til tross for en priskrig utover høsten og i julen, klarer vi å styre på denne måten, sier Reitan, som merker at priskrigen er i ferd med å stramme seg til igjen inn mot påske. I butikkene er prisen på smågodt for lengst satt ned og påskebestselgerne blir løftet frem.- Siden jul og i forbindelse med prisendringene fra leverandører 1. februar, så skulte man litt på hverandre. Nå er det full gass igjen.