<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ny bioetanolfabrikk på Follum

Det finske energiselskapet St1 vil blåse nytt liv i det gamle fabrikkanlegget på Follum i Hønefoss når de nå har inngått en avtale om å bygge en bioetanolfabrikk på tomta.

Publisert 19. aug. 2016
Oppdatert 19. aug. 2016
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 333 ord

Intensjonsavtalen med Viken Skog og datterselskapet Treklyngen innebærer bygging av det første fullskala produksjonsanlegget for bioetanol på norsk jord, opplyser selskapene.Målet er å bruke allerede eksisterende industriell infrastruktur i byggingen av etanolanlegget i industriområdet på Follum. Anlegget vil få en produksjonskapasitet på 50 millioner liter bioetanol fra cellulose fra rester av lokal skogsindustri.Blandes i bensinProduktet er ment for transport og skal blandes inn i bensin i henhold til myndighetenes varslede krav om økt fornybarandel i drivstoff.Fabrikken vil ha et forbruk på om lag 500.000 kubikkmeter med flis fra sagbruk og tømmer av lav kvalitet.– Dette prosjektet gjenspeiler mulighetene vi ser i Norge til å produsere og tilby biodrivstoff som etterlater seg et svært lite CO2-avtrykk, og erstatte fossilt drivstoff for å møte energibehovet til transport på en bærekraftig måte, sier Mika Wiljanen, administrerende direktør i St1-selskapet Smart Fuel AS.Målet er å være i gang med produksjon av det miljøvennlige drivstoffet fra 2020, men både St1 og Viken Skog sier det erfaringsmessig kan ta opp til fem år før et slikt anlegg er i drift, blant annet på grunn av uforutsigbar saksbehandlingstid.Investeringsbeslutningen skal fattes innen 2018.OpptrappingVenstre Ola Elvestuen mener det nå er på tide å trappe opp målene for produksjon av biodrivstoff.– Med økte mengder miljøvennlig biodrivstoff på vei inn i det norske markedet bør målene for biodrivstoffomsetningen trappes kraftig opp. En offensiv og forpliktende opptrappingsplan vil også bidra til å øke produksjonen ytterligere og til nye grønne arbeidsplasser i Norge, sier lederen i Stortingets energi- og miljøkomité for Venstre.Stortinget har allerede bedt regjeringen legge fram en plan for opptrapping av omsetningskravet for biodrivstoff fram mot 2020.Dersom Norge skal være i stand til å kutte klimagassutslippene med 40 prosent fra 1990-nivå i innen 2030, er man helt avhengig av en forutsigbar biodrivstoffpolitikk, sier styreleder Olav Breivik i Viken Skog.– Nå er det viktig at norske myndigheter opprettholder en forutsigbar politikk om økt innblanding av biodrivstoff i veitrafikken, og at det tilrettelegges for at miljøvennlig, norskprodusert drivstoff kan komme inn på markedet, sier Breivik. (©NTB)