<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Duket for potetgullstrid i lagmannsretten

Den såkalte «potetgullsaken» skal nå opp til behandling i Borgarting lagmannsrett. Det er potetgullprodusenten Maarud som barker sammen med Orkla i rettssalen. Maarud vil ha enerett til å bruke betegnelsen potetgull.

Publisert 21. nov. 2016 kl. 10.20
Oppdatert 21. nov. 2016 klokken 10.22
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 264 ord
Potetgull. FOTO: SCANPIX.

I september i fjor tapte Maarud AS i Oslo tingrett i saken mot Orkla Confectionery & Snacks Norge AS. Tirsdag begynner ankesaken i Borgarting lagmannsrett.Etter å ha brukt betegnelsen «potetgull» på sine potetchips i nesten 80 år, registrerte Maarud betegnelsen som varemerke i 2010. Det fikk Orkla til å gå til sak ettersom de ønsket å benytte betegnelsen på sine Kim-chips.Delvis medholdOrkla mente at potetgull er et ord alle har et forhold til, og som alle bruker om det gylne og salte potetsnackset. Kims ville også ha lov til å bruke ordet på sine snacksposer, og fikk medhold.Orkla fikk delvis medhold i tingretten, som kjente selve varemerkeregistreringen ugyldig, men som samtidig i dommen ikke ville slå fast at andre produsenter kan bruke ordet potetgull i sin markedsføring uten å krenke Maarud.DegenereringSaken dreier seg om noe som i varemerkelovgivningen blir kalt for degenerering av varemerker. Et varemerke, som potetgull i dette tilfellet, er da blitt så kjent og hyppig brukt i befolkningen at det ender opp som den vanligste benevnelsen for en hel produktgruppe.Og det er det tingretten i sin dom fastslo hadde skjedd: Folk sier potetgull når de mener potetgull, men også når de mener knasende chips, potetchips eller franske poteter.Ikke aleneIfølge Patentstyret er Maarud langt fra alene om å lide en tilsvarende varemerkeskjebne. Både thermos, grammofon og linoleum er kjente eksempler på registrerte varemerker som er blitt «degenerert» og dermed opphevet.Hos Maarud mener man at Orkla forsøker å «ødelegge vår sterkeste og viktigste merkevare», og derfor har selskapet anket dommen fra Oslo tingrett.Det er satt av fire dager til behandling av ankesaken. (©NTB)