Kopiering og etterligning av produkter skjer hele tiden Alle som er innovatører eller markedsledere, har stor risiko for at deres produkter blir forsøkt kopiert på en eller annen måte. Ofte tar tidligere kunder eller samarbeidspartnere utgangspunkt i et solgt produkt for å kunne tilby markedet et produkt som kan selge godt. Dette kan for eksempel gjelde luksusvarer som designervesker, klokker og klær, gjenbruk av design, beskrivelser eller andre elementer fra nettsteder eller utenpå fysiske produkter, samt mer skjult kopiering som gjenbruk eller videreutvikling av dataprogrammer/apper, databaser eller annen teknisk funksjonalitet.Kopiering og etterligning av produkter medfører at ny konkurrent sparer utviklingskostnader og dermed raskt kan tilby konkurrerende produkter til lavere pris. Det er derfor risiko for at dette kan skje også med dine produkter. Hva gjør du om du oppdager kopiering? Generelt er det lurt å sikre bevis raskt av det du oppdager – det er mulig slik informasjon blir borte eller omskrevet etter motparten er klar over at det er en konflikt. Er det en åpenbar kopiering av et beskyttet produkt, holder det ofte å varsle den som har lagd kopiproduktet for å be om at distribusjon og salg stanses. I tillegg er det lurt å kontakte en advokat tidlig som kan bistå deg slik at du går frem på riktig måte ovenfor motparten. Hvor god saken din er avhenger som regel av hva du har gjort i forkant. Dersom du fra før har beskyttet dine rettigheter til produktet ved registrering og gode avtaler, er det enklere å fremme et krav som vil føre til en rask avslutning av tvisten. Hemmelighold er mest effektivt – men noe må vises frem for å skaffe inntekter I praksis benyttes hemmelighold av leverandører for å beskytte hvordan det er mulig å lage deres produkter eller tilby markedet så gode tjenester. Dersom en kunde må få kunnskap om din forretningshemmelighet, anbefales det at leverandører skriver en avtale som forplikter kunden til å bevare slike opplysninger konfidensielle. Dersom det er den viktigste forretningshemmeligheten til leverandøren, kan det lønne seg å kreve at alle personer signerer en taushetserklæring i tillegg før de gis tilgang til slike hemmeligheter. Unngå at slike avtaler inneholder en øvre sum for erstatning dersom avtalen brytes. Det finnes kunder som har brutt slike avtaler, tjent millioner av kroner og betalt den langt mindre engangssummen i erstatning til en fortvilt leverandør. Leverandører bør og kan beskytte egne produkter – i praksis er immaterielle rettigheter viktigstNoen leverandører registrerer rettigheter, og det kan vise seg å være smart i en rekke sammenhenger:
- Varemerker: Registrer et varemerke og bruk ® sammen med merket utad, og teksten i varemerket gir enerett til bruk på varer eller tjenester i det land varemerket er registrert i. Et varemerke beskytter også leverandørens domenenavn, og varemerker beskytter mot at andre registrerer eller bruker forvekselbare navn.
- Design: Har produktet et nytt utseende som leverandøren ikke vil noen skal kopiere, er det mulig å registrere det som design. Det er mulig å ta høyoppløselige bilder fra flere sider av ett produkt slik f.eks. Tine eller Synnøve Finden gjør av sine nye produkter. Det er til og med mulig å registrere websiders utseende eller deler av et produkts utseende.
- Patent: Leverandører som finner opp et produkt som har teknisk effekt, kan få enerett til slik oppfinnelse ved patent.
- Innarbeidede varemerker: Et eksempel er at en leverandør kan innarbeide sitt produktnavn så lenge og godt i markedet at kundene forbinder dette navnet med denne leverandøren – produktnavnet kalles da et innarbeidet varemerke. Kjennetegn som brukes som varemerke, kan merkes med ™.
- Opphavsrettigheter: Det mest kjente eksemplet er opphavsrett. Tekster (artikler, bøker, brukermanualer etc.), fotografier, musikk (det som er komponert) og dataprogrammer/apper er noen kjente eksempler på hva som kan være åndsverk. Åndsverk kan merkes utad med navn på opphavsmann, © og året verket ble skapt.
- Øvrige rettigheter: Andre eksempler er databaser, fotografiske bilder og integrerte kretser. De som har lagd slike produkter, kan ha et vern mot kopiering.
Ikke alt er vernet – tvist om «Potetgull» Hva skjer dersom kunden kopierer et produkt som ikke er beskyttet av leverandøren?Artikkelen er skrevet av advokat/partner Magnus Ødegaard, .