<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bank Norwegian: - En beskrivelse av ting som vi allerede gjør

Finanstilsynet la tirsdag frem et utkast til retningslinjer for forbruksbankene. Dette mener bankene selv.

Publisert 29. mars 2017
Oppdatert 29. mars 2017
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 165 ord
lead
Administrerende direktør i flyselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, med bankkortet til internettbanken Bank Norwegian AS - Foto: Knut Falch / SCANPIX
Administrerende direktør i flyselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, med bankkortet til internettbanken Bank Norwegian AS - Foto: Knut Falch / SCANPIX

Bankene har vært for slepphendte med å gi forbrukslån, mener Finanstilsynet, som nå strammer skruen. Forbruksbankene mener de allerede opererer i tråd med de fleste av Finanstilsynets foreslåtte retningslinjer, skriver Dagens Næringsliv.- Den delen av markedet som er useriøs og egentlig bare plagsom, bør man få regulert, sier adm. direktør i Monobank, Bent H. Gjendem, til avisen.Han tror imidlertid at debatten rundt forbrukslån i Norge ikke er faktabasert. - Det er skapt en virkelighetsforståelse om at det pøses ut lån til kunder som ikke kan betale og ikke forstår dette. Luksusfellen er en veldig liten del av dette markedet. Tapene i denne bransjen er 1,5 prosent, som er veldig lavt, og andelen forbrukslån i Norge er lav sammenlignet med land det er naturlig å sammenligne seg med, påpeker Gjendem.Også Bank Norwegians rutiner for forbrukslån ligger ifølge leder for marked og kundeservice, Fredrik Mundal, tett opp til Finanstilsynets utkast til retningslinjer.- Veldig mye av det er bare en beskrivelse av ting som vi allerede gjør og fremstår som uproblematisk, sier Mundal til DN.