<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Så mye økte mediehusenes digitalopplag

Norske mediehus fortsetter å øke salget av digitalabonnementer, men taper flere papirabonnenter, viser tall fra Mediebedriftene.

Publisert 7. mars 2017
Oppdatert 7. mars 2017
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 164 ord

Mens papiropplaget sank med 7,8 prosent i 2016, økte digitalopplaget med 8,6 prosent. Det rene papiropplaget utgjør nå 24,1 prosent av avisenes opplag og er stadig synkende.Andelen rene digitalabonnementer mer enn dobler seg for de lokale dagsavisene og utgjør nå 12 prosent av totalopplaget. For de større dagsavisene i byene er nå hvert fjerde abonnement heldigitalt.Av de 228 avisene som er tilsluttet MBL (Mediebedriftenes Landsforbund og LLA (Landslaget for lokalaviser) opplevde 40 prosent en total opplagsframgang i fjor.- Det er lenge siden jeg har sett såpass mange aviser med opplagsvekst som vi ser i 2016, sa fagsjef Helge Holbæk-Hanssen da han presenterte opplagstallene tirsdag.Men til tross for dette er det bare nisjeavisene som kan vise en total opplagsøkning på 1,8 prosent. Lokale dagsaviser har bremset opplagsnedgangen og endte på en minus på 0,4 prosent i fjor, mens de riksspredte nyhetsavisene må tåle en tilbakegang på 6,5 prosent.Totalopplaget for norske aviser er på 1,950 millioner eksemplarer. Det sank med 1,1 prosent fra 2015 til 2016.