Ferske tall fra Tine-eide Diplom-Is, viser at selskapet solgte iskrem og dessert for nærmere en milliard, skriver DN.Resultatet før skatt endte på 68,6 millioner kroner for morselskapet, som topper rekordåret fra 2014 med god margin.- Vi er godt fornøyd med salget for 2016. Våre medarbeidere har lagt ned en stor innsats, skriver administrerende direktør Rita Kristin Broch, som tiltrådte i 2014, i en epost til DN.I tillegg til en rekke nylanseringer, som halvlitersisen «Wanted», småisen «Dream Sitron» og pinneisene «Royal Lakris» og «Royal Trippel», takker Diplom-Is fjorårets knallsommer for de gode tallene. «Sommerværet var bedre i 2016 enn i 2015 og dette ga også en positiv effekt», heter det i årsberetningen.- Iskremsalget styres av flere faktorer. De viktigste er været, produktutvalget og tilgjengelighet. Når det er fint vær får folk mer lyst på iskrem. Nordmenn ligger allerede på verdenstoppen i iskremspising – cirka 12 liter pr år, skriver Broch, ifølge avisen.