<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dale of Norway-eieren lover dobling innen fem år

Milliardær og Dale of Norway-eier Hilde Midthjell føler seg ikke truet av konkurrentene. 

    Publisert 26. okt. 2017 kl. 13.01
    Oppdatert 26. okt. 2017 klokken 13.17
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 504 ord
    Siv Dolmen

    - Det er egentlig ikke noe hokus pokus, sier Hilde Midthjell når Hegnar.no spør hvordan hun har klart å snu utviklingen i den tradisjonsrike ullklær-produsenten Dale of Norway.Selskapet har gått fra negativ bunnlinje i 2013 til en omsetning på over 100 millioner og et resultat på over 18 millioner kroner i 2016. Midthjell viser til to medvirkende årsaker. - For det første har vi hatt en ekstrem produktutvikling, både innen kvaliteter og design. Vi har lagt vekt på at vi skal nå flere målgrupper og lage klær til daglig bruk.- For det andre er vi ferdige med den store opprydningen. Vi har fått orden på absolutt alt, fra datasystemer til produksjonssystemer.Nå lover den ambisiøse fabrikkeieren en dobling av Dales omsetning innen tre-fem år.Hvordan skal dere få til det?- Jeg har en filosofi om at man ikke kan øke salget hvis man ikke har lagt grunnlaget for det. Det hjelper ikke å få en ordre på 50 millioner dersom du ikke kan levere. Nå har vi kontroll på alle funksjoner og kan derfor fokusere på vekst – og levere på den.Planen for 2018 er å investere mer i salg.- Vi skal satse betydelig mer på salg – både gjennom markedsføring, men også gjennom bemanning. Selskapet får ny Norgessjef og eksportsjef, og i USA er det nylig ansatt en kommersiell direktør, sier Midthjell.Les også: God for 800 mill: Helt ærlig så bryr jeg meg ikkeMerkevaren Dale of Norway har vært gjennom et betydelig identitetsskifte de siste fire årene. Fra OL-genser og turistklær til mote for den kvalitetsbevisste nordmannen.- Før var Dale-klær noe du bare hadde på hytta på Geilo. Nå kan du ha Dale på fest, på jobb, ja over alt, sier Midthjell.Hun forklarer at selskapet satser bredt. Men ikke på den måten at merket er til for absolutt alle. Dale er, og skal være, et high-end merke.- Vi satser på produkter med kjempegod kvalitet, fra elegante jakker til fest og jobb til sporty utendørsprodukter i friske farger.Det er ingen hokus pokus sier du, men det er jo ikke gitt at et norsk merke skal gjøre det godt både på hjemmebane og i utlandet? Ta Moods of Norway som nylig gikk konkurs for eksempel – hva er det dere får til som de ikke mestret?- Dale skal ikke være gimmick og rosa. Vi satser på det klassiske, stilrene og delikate – ting du kan ha i mange år. Vi er et tradisjonsmerke og har derfor en helt annen strategi. Vi er for eksempel inne i mange high-end butikker i utlandet, så vi har en trygg og etablert distribusjonskanal.Det er likevel stor konkurranse innen retail. Frykter du billigkjedene?- Nei, for vi kjører vårt løp og bryr oss ikke om hva andre gjør, sier Midthjell og fortsetter:- Jeg pleier å si at klær kan være billige og uskikkelige, eller dyre og skikkelige. Våre produkter er produsert etisk, består av naturlig ull og kraften brukt i produksjonsprosessen er fra fossefallene i Dale. Klærne våre er pene og ordentlige og har en helt unik kvalitet. Vi føler oss ikke truet, avslutter hun.