<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mediebedriftene: Første opplagsfremgang på 19 år

105 norske mediehus hadde opplagsframgang i 2017, viser ferske tall fra MBL.

Publisert 7. mars 2018
Oppdatert 7. mars 2018
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 174 ord

For første gang leser flere innhold på mobil enn på papirutgaver.– 2017 ble et historisk år. Opplaget for mediehusenes aviser har vært fallende siden 1997, men nå etter 19 år med nedgang har 46 prosent av titlene vekst i opplaget, fastslår administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL på en pressekonferanse i Oslo onsdag.– Den positive utviklingen skyldes først og fremst at økningen i digitalt opplag er større enn nedgangen i opplaget på papirutgaver, legger hun til.Totalopplaget for aviser tilsluttet MBL og LLA økte med 0,7 prosent fra 2016 til 2017. 46 prosent av avisene kunne notere oppslagsvekst i 2017, noe som er en høyere andel enn året før.Det er første gang at det rene digitalopplaget er større enn andelen papirabonnement.Det rene papiropplaget utgjør nå 18 prosent, det betyr at papiropplaget sank med 6,4 prosent. Digitalopplaget økte i fjor med 8,7 prosent.Totalopplaget for norske aviser er cirka to millioner eksemplarer. Av de 105 avisene med opplagsframgang er det Aftenposten som øker mest i antall eksemplarer. Også mange lokalaviser kan vise til opplagsframgang, deriblant Bergensavisen.(©NTB)