<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tredobling på tre år

INDUSTRI: Kina kan ikke få nok av norskproduserte rundballepresser.

Publisert 21. mars 2018
Oppdatert 30. aug. 2019
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 882 ord

(Finansavisen): FANNREM, TRØNDELAG: Når du til sommeren ser rundballer med fôr liggende på et jorde, er det god sjanse for at maskinen som laget dem kommer fra Fannrem, 45 kilometer sør for Trondheim.– Det første produktet var en trehjulssykkel. Kvalitetskontrollen besto i at den skulle tåle at farmor brukte den, sier Erlend Gjønnes (31), fabrikksjef i Orkel.Trehjulssykkelen står på kontoret til Jarl Gjønnes, Erlends far og adm. direktør i Orkel. Selskapet startet i 1949, da Erlends farfar investerte i et sveiseapparat.Ifølge selskapets nettsider gjorde han den investeringen for å skape et levebrød ut av å reparere kjelker og sykler til naboer og kjente. Utover på 1950-tallet utviklet han gradvis virksomheten til produksjon av leker, sykler og enkle håndvogner skreddersydd for landbruket.Snart 70 år senere heter selskapets hovedprodukt kompaktorer. Den største kundegruppen for disse portable pressemaskinene er landbruket, som bruker dem til å presse fôrråstoff til rundballer, først og fremst av gress, høy og halm.– I varmere strøk brukes de også til å presse mais og andre fôrtyper med fin partikkelstruktur. Det er dette behovet Orkel har dekket siden 2003 med sine kompaktorer. Dette har vært et banebrytende arbeid, og det har krevd betydelig tålmodighet, sier Jarl Gjønnes.Supersalg i AsiaDe siste to årene har salget av kompaktorene tatt av. I 2015 produserte Orkel 30 kompaktorer i året ved fabrikken sin 45 kilometer sør for Trondheim.– For 2018 nærmer vi oss mellom 90 og 100 maskiner, og ordrebøkene er helt stappfulle til godt over sommeren, sier Jarl Gjønnes.Ifølge Jarl Gjønnes har selskapet fullstendig sluttet å annonsere i tradisjonell fagpresse. De siste to årene har selskapet i stedet satset tungt på markedsføring i sosiale og andre digitale medier.– Vi har webside, annonserer og poster mye på Facebook. Jarl var tidlig ute på med å demonstrere maskiner i operasjon på Youtube, og det har vist seg å ha en veldig slagkraft, sier markedssjef Peder Kvendset.Han oppgir at enkelte av Orkel-videoene, postet av selskapets kunder, har over en million visninger.Kina, Japan, India og USA er bedriftens største markeder, og 90 prosent av omsetningen kommer fortsatt fra salg gjennom tradisjonelt forhandlernettverk.Imidlertid er det salg til sluttkunder som øker mest.– Vi hopper bukk over de tradisjonelle måtene å drive salg til bedriftskunder på. I fjor ble 10 prosent av maskinene solgt uten at kundene hadde sett dem direkte. Det er maskiner til 2-3 millioner kroner pr. stykk, så i mitt hode skal ikke det være mulig, sier Kvendset.I fjor vår var Jarl Gjønnes på besøk i Kina sammen med statsminister Erna Solberg og en stor næringslivsdelegasjon.– Vi postet en video av Jarl på kinareise. En uke etter fikk vi en melding på Facebook fra en dame som kalte seg «Sophie from China». Hun bestilte tre maskiner, og en ukes tid senere var kontrakten signert og pengene på konto, sier Kvendset.– I ferd med å bli big business– Veksten i etterspørsel fra Asia er høyere enn vi har sett noen gang. Bare i høst fikk vi en ordre på 34 maskiner. Det kom fra en kunde som produserer rundballer av mais og selger maisfôr som en kommersiell handelsvare. Som flere andre aktører, ser han nå muligheten til å utvikle et nytt markedsegment for ulike fôrtyper. Dette er i ferd med å bli big business, sier Jarl Gjønnes.Orkel utvider i disse dager produksjonslokalene med 1.500 kvadratmeter.– Det vil øke produksjonskapasiteten for kompaktorer med 50 prosent. Dette er det første av i alt ti planlagte byggetrinn, sier han.De kommende fem årene spår selskapet tredobling av omsetningen og produksjonen i Trøndelag.Digitalisering av rundballene og utvidelse til nye råvarer er to grunner til optimismen.Det siste året har selskapet åpnet for RFID-brikker i rundballene. Brikkene innebærer at næringsinnholdet i hver enkelt rundball blir lagret i en datasky.– Dette er en game changer for landbruket. I stedet for å håpe på godt vær og at kua er i god form, kan bonden regne med å få for eksempel 270 liter melk ut av rundballen, sier Jarl Gjønnes.Høsting av sjøvekster er et annet område han har tro på.– Dyrking og fangst av tang og tare kan fint brukes som fôr til dyr på land. Mye av fremtidens mat vil komme fra havet, så anvendelsesområdet for kompaktoren øker fra dag til dag, sier han. Fire raske spørsmålJarl Gjønnes, adm. dir. i Orkel* Hva er den viktigste årsaken til deres eksportsuksess?Vi tilbyr teknologi som oppfyller behovet for effektivisering og profesjonalisering av landbruket og andre næringer.* Hva er de største utfordringene?Vi trenger et management som evner å utnytte alle mulighetene. Derfor ser vi også etter strategiske partnere.* Hva er de viktigste markedene, og hvor venter dere sterkest vekst de neste årene?– USA og Asia er de viktigste markedene. Sterkest vekst forventer vi i Kina, India, Indonesia og Japan, med Kina i en klasse for seg.* Hva er de viktigste politiske grepene som kan tas for å styrke eksportnæringen?– Hjelp til finansiering for kunder. GIEK og Eksportkreditt er eksempler på ordninger og institusjoner som har gitt oss mulighet til å ekspandere.Fakta om OrkelEtablert: 1949Andel eksport: Rundt 85 prosent.Hovedvirksomhet: Kompaktorer og traktortilhengere.Adm. direktør: Jarl GjønnesEiere: Jarl og kona Jorunn Kopperud Gjønnes (20 %). De øvrige 80 prosentene er fordelt på ekteparets fire barn: Erlend, Janne, Kaja og Miriam.Orkel i tall                   (Mill. kr)              2017 (estimat)  2016Driftsinntekter 135,0     107,9Driftsresultat     18,5        4,9Resultat før skatt                            4,0Årsresultat                        3,6