(Finansavisen): Personvernforordningen General Data Protection Regulation (GDPR) skulle etter planen innføres 25. mai, og debatten rundt hvordan forordningen rammer har i hovedsak handlet om bedrifter. Men Ove André Vanebo, senioradvokat i Kluge, sier GDPR etterlater store spørsmål også rundt privat bruk og sosiale medier.En eldre dom fra EU-domstolen viser at de som legger ut personopplysninger som ikke er «rent personlige eller familiemessige aktiviteter» kan bli rammet og bøtelagt. I mandagens utgave av Finansavisen kan vi lese at bloggere, eiendomsmeglere og kjendiser er spesielt utsatt.- Det er en glipp man ikke klarte å fange opp i EUs. All elektronisk behandling av personopplysninger vil i utgangspunktet falle inn under GDPR, med unntak av det som er rent private gjøremål. Det skal lite til før man er utenfor privatlivsunntaket, sier Vanebo til Finansavisen.Vanebo påpeker at bloggere og kjendiser med åpen Facebook-profil eller sider i sosiale medier med et par tusen følgere, kan måtte innrette seg etter strenge reguleringer. Forordningens reguleringer krever at disse vil få omfattende forpliktelser, som å varsle personer som omtales.- I verste fall vil alle som har en åpen Facebook-profil, som samfunnsdebattanter og åpne profiler med upersonlige ting kunne falle inn under reguleringen. Problemet er at det ikke er avklart, og det er potensielt mange fallgruber, sier Vanebo til Finansavisen.Han beroliger med at du ikke vil bli rammet dersom du er typen med 200 venner og rosebilder fra hagen. Det er deling av informasjon som åpenbart er markedsføring for deg selv eller på vegne av en profesjonell aktør som klart vil falle inn under GDPR.