Ødegaard fikk fronte lukrativ sponsoravtale

Norges Fotballforbund skjermer Martin Ødegaard (19) fra de fleste forespørsler, men de som betaler mest får tilgang til supertalentet.Og dermed pratet Ødegaard, som eies av Real Madrid, villig vekk da en bank lanserte sin avtale med NFF.– Når Santander går inn som sponsor for e-sport i NFF og blir partner for våre aldersbestemte landslag, inkludert U21, er det naturlig å bruke Martin, som jo har frekventert mellom vårt U21- og A-landslag. Dette oppdraget passet med landslagssamling på hjemmebane, samtidig som Martin er i riktig alder og har oppnådd mye selv om han bare er 19 år, sier kommunikasjonssjef i NFF, Svein Graff.Foran Norges kamp mot Slovenia i oktober arrangerer fotballforbund egen e-sportsturnering på Ullevaal stadion.– Jeg håper jeg er best på banen, men jeg bør være brukbar med konsoll også. Jeg har spilt mye på samlinger opp gjennom årene. Det er veldig kult at vi nå får et eget landslag for e-sport, sier Ødegaard til NTB.MilliondryssEtter hva NTB forstår går Santander Bank inn med om lag 5 millioner kroner årlig. Avtalen har en varighet på tre år.– Når det gjelder bruken av Martin er vi veldig bevisst på når og hvordan vi bruker ham. For det første er det kun de største sponsorene som har rettigheter til å bruke Martin. Vi er veldig obs på at han bare er 19 år og veldig etterspurt. Vi har dialog med våre partnere om at dette ikke skal bikke over, sier Graff.– At Martin var med her, betyr ikke at vi plutselig har sluppet opp og at det er fri dressur av Martin. Det er kun noen få utvalgte aktiviteter som får «ja» fra vår side. Mange tenker at vi appellerer til sofa- og stillesitting, men Martin viser at mange av de beste spillerne der ute også er ivrige FIFA-spillere, mener Graff.NaturligØdegaard hadde en hektisk onsdag. Etter sponsoroppdrag, ventet landslagstrening på Ullevaal stadion. Deretter bar det tilbake på spillerhotellet for å gjøre unna de siste forberedelsene til torsdagens landskamp mot Kypros.– For en bank som har ambisjoner om å lede an i utviklingen av finansbransjen føles det naturlig å støtte utviklingen og profesjonaliseringen av en sport som skaper en ny type entusiasme og fellesskap, sier Knut Øvernes, leder for Santander i Norge, om hvorfor hans firma går inn og sponsor e-sport og yngre landslag.(©NTB)