<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skylder 560 mill. etter flykaos

Flykaoset i sommer ga unormalt mange forsinkelser og kanselleringer i flytrafikken. Det koster.

Publisert 13. sep. 2018
Oppdatert 13. sep. 2018
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 221 ord

Flytrafikktall fra erstatningsselskapet Airhelp viser at i perioden fra 1. juni til 31. august hadde om lag 21,1 prosent av SAS sine flyvninger i og fra Norge utfordringer med kanselleringer eller forsinkelser, sammenlignet med 15,2 prosent i fjor. Respektive tall for Norwegian viser kanselleringer eller forsinkelser på rundt 17,7 prosent, mot 11,9 prosent i fjor.Widerøe kommer klart best ut av de norske selskapene, der 5,2 prosent var rammet av forsinkelser eller kanselleringer.Turbulent sommer- Sommertrafikken har vært spesielt turbulent i år, men mange kanselleringer kunne vært unngått med bedre planlegging og større sikkerhetsmarginer. Flere av selskapene bør i større grad ta hensyn til sine passasjerer fremfor å se blindt på inntjening, og når kanselleringer og lengre forsinkelser er et faktum bør de også sørge for at passasjerene får sin rettmessige erstatning, sier landssjef for Airhelp i Norge Andreas Hermansson.På tross av streikeutfordringer hadde Ryanair en kansellerings- og forsinkelsesprosent på 12,7. British Airways, Wizz Air, og KLM kan skilte med henholdsvis 10,4, 10,3 og 10,2 prosent forsinkelser og kanselleringer.Blant verstingene finner vi Air France, Lufthansa og Finnair, med henholdsvis 205, 21,8 og 28,7 prosent. Skylder 560 millionerAv alle flyvningene i eller fra Norge mellom 1. juni og 31. august, er over 2.300 av dem kansellert eller forsinket av årsaker som gjør dem erstatningspliktige. Flyselskapene skylder dermed sine passasjerer rundt 58,1 millioner euro, eller 560 millioner kroner.