<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hurtigruten bestiller nytt «grensesprengende» skip fra Kleven

Bestiller sitt tredje hybriddrevne ekspedisjonskip fra Kleven Verft på Sunnmøre. Avtalen vil gi store ringvirkninger, sier Kleven-sjefen. 

Publisert 25. okt. 2018
Oppdatert 25. okt. 2018
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 400 ord
lead

- Vi kan bekrefte at vi har bedt Kleven om et oppdatert tilbud på et tredje hybriddrevet og miljøvennlig ekspedisjonskip. Det arbeidet pågår nå, uttalte kommunikasjonsjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til Hegnar.no for nesten to uker siden.Torsdag kom bekreftelsen på at bestillingen er i boks. «Hurtigruten, som er verdens største ekspedisjonscruise-rederi, har skrevet en intensjonsavtale om å bygge det tredje hybriddrevne ekspedisjonscruiseskipet på rad ved Kleven Verft AS i Ulsteinvik», heter det i en fersk pressemelding.- Vi er strålende fornøyde med å kunne gå ut med planene om å bygge enda et revolusjonerende hybriddrevet ekspedisjonsskip. Dette grensesprengende skipet vil ta gjestene våre til noen av de mest spektakulære stedene på kloden – på en mer bærekraftig måte enn noen gang tidligere, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.Ny standardSkipet vil bli basert på de to avanserte, nestegenerasjons ekspedisjonscruiseskipene Hurtigruten har under bygging ved Kleven Verft i Ulsteinvik – spekket med grønn teknologi og avanserte løsninger. «MS Roald Amundsen», verdens første hybriddrevne ekspedisjonscruiseskip, har ventet levering i starten av 2019, mens søsterskipet «MS Fridtjof Nansen» ventes å være fullført noe senere i 2019.Det nye skipet vil i likhet med disse være spesialbygget for noen av verdens mest ekstreme områder, med spesialdesignet og isforsterket skrog, opplyses det. - Dette er de grønneste og mest avanserte cruiseskipene verden noensinne har sett. Det er skip som flytter grenser og som setter en ny standard for hele den globale cruiseindustrien, sier Skjeldam.Det nye hybridskipet skal, dersom alt går etter planen,  leveres i andre kvartal 2021, og vil komme med flere nyvinninger, deriblant enda større batteripakker, opplyses det. Viktig avtaleHos Kleven, som i sommer ble overtatt av Hurtigruten, er de naturlig nok svært fornøyde med den nye bestillingen.- Vi er takknemlige for tilliten Hurtigruten viser oss ved å signere intensjonsavtalen for et tredje, avansert ekspedisjonsskip, der vi kombinerer grønn teknologi med premium gjestekomfort. Dette er en bekreftelse på den unike kompetansen og fasilitetene vi har her på Kleven, sier administrerende direktør Olav Nakken ved Kleven Verft.- Avtalen om et tredje ekspedisjonsskip vil også sikre arbeid til våre egne ansatte, og skape store ringvirkninger for lokale leverandører. Det er svært viktig for hele regionen, fortsetter han. Hurtigruten og Kleven Verft jobber videre med detaljer og avklaringer i intensjonsavtalen. Avklaringene er forventet i løpet av første kvartal neste år. Vi gjør oppmerksom på at Trygve Hegnar er styreleder i Silk Topco, som han eier 4,91 prosent av gjennom selskapet Periscopus AS. Silk Topco eier på sin side Hurtigruten.