- Vi i Hurtigruten har store vekstplaner i årene som kommer. Da trenger vi flere skip, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til Hegnar.no. Hurtigruten skal etter planen ta levering av «MS Roald Amundsen», verdens første hybriddrevne ekspedisjonscruiseskip, fra Kleven Verft i starten av 2019.Søsterskipet «MS Fridtjof Nansen» ventes å være fullført noe senere i 2019, og begge bygges ifølge Ege med det han omtaler som revolusjonerende, grønn teknologi,Mens Kleven Verft på Sunnmøre, som i sommer ble overtatt av Hurtigruten, jobber med å ferdigstille de to nye doningene, er ifølge nett.no, planleggingen av nok et skip godt i gang.- Det stemmer at det er diskusjoner om et skip til, bekrefter styreleder Ørjan Svanevik i Kleven verft overfor Hegnar.no.Det samme gjør kommunikasjonssjefen i Hurtigruten.- Vi kan bekrefte at vi har bedt Kleven om et oppdatert tilbud på et tredje hybriddrevet og miljøvennlig ekspedisjonsskip. Det arbeidet pågår nå, sier Ege.- Når vi får tilbudet fra Kleven, skal vi gå nøye gjennom det. Men det er for tidlig å gå nærmere inn i flere detaljer akkurat nå, sier han.Utfordrende byggeprosessDet var sommeren 2016 at Kleven, etter hard internasjonal konkurranse med 11 andre verft, gikk seirende ut av kampen om å få bygge Hurtigrutens to nye ekspedisjonscruiseskip.Byggeprosessen viste seg imidlertid å være mer utfordrende enn ventet.Prosessen har bydd på betydelige forsinkelser og kostnadsoverskridelser.En av følgene var at Kleven Verft og to andre selskaper ble skilt ut av konsernet Kleven Maritime i sommer og tilført 600 millioner kroner i ny likviditet, med det resultat at Hurtigruten ble verftets eneeier.Vi gjør oppmerksom på at Trygve Hegnar er styreleder i Silk Topco, som han eier 4,91 prosent av gjennom selskapet Periscopus AS. Silk Topco eier på sin side Hurtigruten.