<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ørjan Svanevik om nytt lovforslag for taxinæringen: - Ikke godt nok

Styrelederen i taxiutfordreren Prai mener regjeringens forslag til lovendringer for drosjenæringen har klare mangler.

Publisert 5. okt. 2018
Oppdatert 5. okt. 2018
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 303 ord
Foto: Scanpix

- Regjeringen ønsker et velfungerende drosjemarked som gir et enda bedre tilbud til de reisende. Ny teknologi har endret folks forventninger til drosjetilbudet. I lovforslagene som vi nå sender på høring foreslår vi å gjøre det enklere for nye aktører å etablere seg, uttalte samferdselsminister Jon Georg Dale i forbindelse med at regjeringen mandag kom med forslag til lovendringer for drosjenæringen.Et av forslagene som nå skal ut på høring med frist 1. januar 2019, er å fjerne behovsprøvingen av drosjeløyver, og dermed fjerne begrensningen på løyveantallet.I tillegg foreslås det å fravike løyvekravet om at drosjekjøring må være sjåførens hovedinntektskilde, og at sentraltilknytningsplikten oppheves.Styreleder Ørjan Svanevik i taxitjenesten Prai mener forslaget fra regjeringen på langt nær er godt nok.- De må ta fatt i sentralene sin rolle i forhold til formidling av turer på en mye klarere måte, sier han til Hegnar.no.- Med frislipp av antall løyver blir det enda viktigere enn før å kunne tilby sjåfører bestillingsturer. Det vil bli mange flere biler på holdeplasser i «peak-tider», og bestillingsturer blir avgjørende for lønnsomheten til bilene, fortsetter han.Forslaget taler til fordel for de etablerte sentralene, ifølge Prai-styrelederen.- De store monopol-sentralene som Oslo Taxi vil få det veldig bra med dette forslaget, sier han og påpeker at de allerede har nesten alle bestillingsturer i Oslo.- Å ta markedsandeler fra dem blir essensielt for alle andre. Det er jo dette Prai prøver, men som kommunene bruker alle knep på å stoppe.Svanevik er klar på hva han ønsker at den nye loven skal inneholde.- Den må gjøre det klart at ingen sentraler kan avtalefeste at deres medlemmer bare kan ta turer via deres sentral, men at alle løyvehavere skal ha rett til å ta imot turer via mobilapplikasjoner.- Det må også gjøres klinkende klart at sentraler ikke har eksklusiv rett på å drive med formidling, fastslår Svanevik.