- Praksisen til Bank Norwegian er at de utnytter de mindre aktørene i markedet gjennom å kjøpe opp vårt og andres merkenavn på nettet. Det er urettferdig. Er du stor og sterk, bør du også være snill – og det er ikke Bank Norwegian her, sier administrerende direktør Bent Gjendem i Monobank til DN.Striden handler om hvorvidt Bank Norwegian bryter markedsføringsloven når banken har kjøpt konkurrentene Ikano Bank, Monobank og Komplett Banks foretaksnavn som søkeord på Google.DN skriver at Bank Norwegian i fjor fikk krass kritikk i Næringslivets konkurranseutvalg, som mente at banken hadde opptrådt illojalt og snyltet på andres innsats gjennom å kjøpe deres varemerke som søkeord for Bank Norwegian.Kai-Morten Terning, som er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bank Norwegian, sier til DN at Bank Norwegian mener det er bra at saken havner i domstolen.- Det er en viktig prinsipiell sak som norske domstoler ikke tidligere har tatt stilling til. Vi er sterkt uenig i uttalelsen til Næringslivets konkurranseutvalg, som vi mener har gått svært langt i å beskytte våre konkurrenter, fremfor å beskytte forbrukerne og den frie konkurransen, sier Terning til avisen.