Rekordkontrakt til Tide
Øyner elbusser langs hele kysten.

Hurtigruten og Tide Buss har inngått en langsiktig avtale om miljøvennlig busstransport i Hurtigruten-havnene fra Bergen til Kirkenes. Målet er utslippsfrie elbusser langs hele norskekysten, skriver Hurtigruten i en pressemelding.Kontraktssummen for tidenes største turbusskontrakt i Norge estimeres til 200 millioner kroner over fem år. Avtalen omfatter også opsjoner på forlengelse.- Når vi satser milliarder på ny teknologi og grønne løsninger, er det viktig for oss i Hurtigruten å finne samarbeidspartnere og leverandører som tenker på samme måte. Akkurat som Hurtigruten jobber Tide med å utfordre bransjen til å gå i en grønnere retning, sier kommersiell direktør Asta Lassesen i Hurtigruten.Så å si altAvtalen gjelder så å si all landbasert transport for Hurtigruten, både på transportetappene til og fra skipene og på de rundt 100 ulike utfluktene Hurtigruten tilbyr på små og store destinasjoner langs norskekysten. Dermed skal flere hundre tusen Hurtigruten-gjester årlig skal fraktes av Tide, med lavutslippsbusser og biodiesel.I tillegg til egne busser og sjåfører, skal Tide samarbeide med en lang rekke lokale sjåfører og firmaer langs hele kysten.Nummer énTide befester med denne avtalen sin posisjon som ledende på turbil i Norge. Fra starten skal lavutslippsbussene som frakter Hurtigruten-gjester drives av biodiesel der det er tilgjengelig. Tide skal i tillegg til avtalen med Hurtigruten starte opp fem nye offentlige anbud sommeren 2019, der moderne miljøteknologi samlet vil gi betydelig utslippsreduksjon med 80 prosent nedgang i NOx, 75 prosent i CO2 og 50 prosent i partikler.- Det har vært viktig for oss å få på plass en langsiktig avtale, slik at leverandørene og sjåførene våre kan en forutsigbarhet i arbeidet. Med denne store avtalen i bunn, kan vi også jobbe langt hardere med innovasjon og jakte på enda bedre miljøløsninger for turbusser, sier kommersiell direktør Christine Flataker Johannessen i Tide.Sikter høytFremover er ambisjonene langt høyere.- Med den nye avtalen skal vi sammen med Tide jobbe for å innføre elbusser flere steder langs kysten så raskt som mulig. Sammen skal vi skape opplevelser som er unike og bærekraftige, og sørge for bedre miljø, flere arbeidsplasser, mer aktivitet og høyere verdiskaping på stedene vi tar med gjester hver eneste dag, hele året, sier Lassesen.Vi gjør oppmerksom på at Trygve Hegnar er styreleder i Silk Topco, som han eier 4,91 prosent av gjennom selskapet Periscopus AS. Silk Topco eier på sin side Hurtigruten, der Hegnar er styreleder.