Signalsystemet tilsvarer det som benyttes på undergrunnsbanene i blant annet New York, Paris, Madrid og København, ifølge Sporveien.
Det nye systemet skal legge til rette for flere og mer presise avganger enn med dagens system. Systemet vil gjøre det mulig å ha kortere avstand mellom T-banetogene. På den måten kan flere tog være i drift samtidig, uten å måtte stå stille i påvente av grønt lys. Med dagens system er dette en utfordring, spesielt i tunnelene ved Majorstuen og Tøyen – der mange tog skal inn på én felles strekning.
Ny hjerne
– Nytt signalsystem har det blitt snakket om helt siden jeg var samferdselsbyråd i Oslo tidlig på 90-tallet. Nå har vi endelig fått det på plass. Dette er jo «hjernen» til T-banen, som så mange er avhengig av i hverdagen. Jeg er glad vi har fått med bystyret på å sikre at denne hjernen vil fungere i mange år fremover, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).
Prosjektet er ventet å være ferdigstilt innen utgangen av 2027.