KjøpLogg inn

Har ikke tjent penger siden 2015

Deigen har surnet i Møller-familiens svenske pizzaeventyr. Pizza Hut i Sverige har hatt 4 millioner kroner i minus siden 2015.

Publisert 16. des. 2019 kl. 20.23
Oppdatert 18. des. 2019 klokken 13.10
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 742 ord
VURDERER VEIEN VIDERE: – Det er mulig vi skal over på et litt raskere serveringskonsept som er bedre tilpasset leveringstjenester, sier Richard Forsshéll, daglig leder i NRG Pizza.  Foto: Anders Horntvedt

STOCKHOLM: – Alle bedrifter har sine tøffe perioder. Vi hadde et vanskelig år i 2018, men vi jobber alle døgnets timer for å komme ut av den vanskelige perioden, sier Richard Forsshéll, daglig leder i NRG Pizza, som eier og driver 24 Pizza Hut-utsalg i Sverige.

NRG Pizza er restene av bilfamilien Møllers satsing i fastfood-bransjen på 1990- og 2000-tallet.

Nordic Restaurant Group, som NRG står for, ble opprettet i 1997, og ifølge Aftenposten var da tanken å bygge opp en milliardbedrift i løpet av fem til syv år, bestående av kjedene El Taco, Le Croissant og Sandys, samt Pizza Hut i Sverige.

Det tar tid før utsalgene kommer opp på den omsetningen vi ønsker, og det kan skyldes overetablering i markedet
Richard Forsshéll, NRG Pizza

Flere aktører var med på satsingen: Både SND, familien Stabell-Eriksen og Vital Forsikring. Møller Investor hadde 31,2 prosent aksjene på 1990- og 2000-tallet.

Den norske delen av NRG ble lagt ned i 2005 etter tap på rundt 70 millioner kroner.

Pizzadeigen har surnet

I den svenske hovedstaden har NRG Pizza sitt mest sentrale utsalg rett ved jernbanestasjonen Stockholm Central.

Det er rett etter åpningstid, og ved fire-fem bord kommer det folk og setter seg i løpet av den første timen.

Forsshéll er mannen som skal få skikk på NRG Pizza igjen.

Han er vant til å jobbe for og sammen med nordmenn. Han jobbet i Reitan Convenience fra 2003 til 2014, og var blant annet markedssjef i 7-Eleven i Sverige.

Før han begynte i NRG Pizza i mai jobbet han som selvstendig konsulent i detaljhandel, blant annet for klesmerket Tiger of Sweden.

Selskapet tjente brukbart med penger en stund, men de seneste årene har pizzadeigen surnet. NRG Pizza har ikke tjent penger siden 2015.

NRG Pizza (Pizza Hut Sverige)

(Mill. SEK)2019 (prognose)2018
Driftsinntekter290269,7
Driftsresultat−6,2
Resultat før skatt−1,7
Årsresultat−1,6

– Driftsresultatet var faktisk positivt i 2016 og 2017, men vi gjennomførte noen avskrivningsdisposisjoner for å spare skatt, skyter imidlertid Forsshéll inn.

NRG Pizza eies av Katalysator, som eies av holdingselskapet Aars, som i sin tur eies av Harald Møller (61), Anne Catrine Møller (57), Jon Morten Møller (59) samt familien Schage Førde.

Kapital verdsetter Møller-familiens formue til 4,4 milliarder kroner.

15.000 utsalg internasjonalt

Forsshéll foretrekker å snakke om mulighetene, ikke problemene.

– Pizza Hut har fungert fantastisk bra, og er et sterkt varemerke i et svært fragmentert marked. I Sverige har vi ingenting som tilsvarer Peppes Pizza eller Pizzabakeren, sier Forsshéll.

Pizza Hut regner seg som verdens største pizzakjede med rundt 15.000 utsalg, og eies av amerikanske Yum! Brands.

STOR I FRAGMENTERT MARKED: – I Sverige har vi ingenting som tilsvarer Peppes Pizza eller Pizzabakeren, sier Richard Forsshéll, daglig leder i NRG Pizza. Foto: Anders Horntvedt

NRG Pizza har eneretten på å drive Pizza Hut-restauranter i Sverige, og følges jevnlig opp av Yum! Brands, som har hovedkontor i Kentucky.

– Man har manualer på alt fra hvordan pizzaene skal lages til hvordan restaurantene skal innredes. Det skal ikke være for stor forskjell på en svensk og en tysk Pizza Hut, sier Forsshéll.

Inntektene blir fordelt etter en modell som medfører at både NRG Pizza og Yum! Brands har interesse av å øke omsetningen.

Startet to nye i år

Så langt i 2019 har omsetningen i NRG Pizza økt med 7 prosent. Det må imidlertid forklares med etablering av to nye utsalg, opplyser Forsshéll.

– Det tar tid før utsalgene kommer opp på den omsetningen vi ønsker, og det kan skyldes overetablering i markedet, sier han.

Nøyaktig hva som skal få NRG Pizza til å øke omsetningen og lønnsomheten vil han ikke være spesielt konkret på.

– Vi må «back to basics». Vi må lytte til kunden, lage god pizza og bygge på det sterke brandet vi har. Pizza skal være rask og enkel mat. Det er ikke moules-frites , sier han.

SENTRUMSBELIGGENHET: I den svenske hovedstaden har NRG Pizza sitt mest sentrale utsalg rett ved jernbanestasjonen Stockholm Central. Foto: Anders Horntvedt

Han nevner imidlertid enklere serveringsløsninger som en mulig vei å gå.

– Det er mulig vi skal over på et litt raskere serveringskonsept som er bedre tilpasset leveringstjenester som Foodora og Uber Eats. Vi snakker ikke om fastfood, men god mat raskt. Men dette vil vi komme tilbake til neste år. 2019 er et år der vi lader geværet for satsing neste år, sier Forsshéll.

– Hvor mange Pizza Hut-utsalg er det i Sverige om tre år?

– Det finnes potensial for mange flere, men vi må teste oss frem. Muligens ti flere om tre år, sier han.