<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skolereformutsettelse er dramatisk for forlagene

Fra høsten skulle Fagfornyelsen, regjeringens skolereform, innføres, men nå kan den bli utsatt. Det vil få følger for forlag som skulle utvikle nye læremidler.

Publisert 29. apr. 2020
Oppdatert 29. apr. 2020
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 180 ord
Article lead
lead
NORSKE FORLAG: Særlig Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug, har jobbet med nye lærebøker og digitale læremidler tilpasset de nye læreplanene og ikke minst investert betydelige summer i arbeidet. Foto: NTB Scanpix
NORSKE FORLAG: Særlig Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug, har jobbet med nye lærebøker og digitale læremidler tilpasset de nye læreplanene og ikke minst investert betydelige summer i arbeidet. Foto: NTB Scanpix

– Det vil få dramatiske konsekvenser dersom innføringen av Fagfornyelsen blir utsatt til høsten 2021, sier Anders Skogvold, direktør for Cappelen Damm undervisning til Klassekampen.

Leder i Skolenes landsforbund Anne Finborud uttalte lørdag at reformen burde utsettes ett år, med henvisning til en undersøkelse blant egne medlemmer der over 60 prosent av de spurte mente Fagfornyelsen må skyves på.

Kunnskapsdepartementet opplyser at en avklaring om reformen kommer i løpet av uka.

Norske forlag, særlig Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug, har jobbet med nye lærebøker og digitale læremidler tilpasset de nye læreplanene og ikke minst investert betydelige summer i arbeidet. Ifølge årsrapporten til Gyldendal har forlaget brukt over 150 millioner kroner på utvikling av nye læremidler.

Administrerende direktør i Forleggerforeningen Kristenn Einarsson er bekymret og har understreket overfor Kunnskapsdepartementet at de norske forlagene er i rute, kan levere nye læremidler til høsten og at en utsettelse vil påføre forlagsbransjen store økonomiske tap.

– Vi snakker ikke bare om de store forlagene her, men også om en stor gruppe mindre aktører. Det er gjennom flere år blitt investert flere hundre millioner i utvikling av læremidler, sier han.

(©NTB)