Femte året på rad med opplagsvekst
Nationen økte både topp- og bunnlinjen i fjor. For femte år på rad var det vekst i opplagstallene.
![Article lead](https://imaginary.finansavisen.no/resize?url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F72866670.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dfa68c2e5f7d79e86031774432b509229d309d8ce68da4c39e4908771f2122718)
Mens mediebransjen sliter er det er gode penger i å produsere nyheter for Norges landbruksnæring. I fjor omsatte Nationen for 76,2 millioner kroner, opp fra 74,9 millioner kroner året før.
Driftsresultatet kom inn på 3,7 millioner kroner, mens aller nederst satt mediehuset igjen med 5,3 millioner kroner. Det er snaut 50.000 kroner mer enn i 2018.
I årsrapporten skriver styret i Nationen at opplagsveksten var på 8 prosent i fjor, mens opplagsinntektene var på 5,3 prosent til 15.309, hvor veksten både kom fra papir- og digitale abonnementer. Det er femte år på rad med økte opplagstall.
Annonseinntektene var opp 6,3 prosent i fjor, men produksjonstilskuddet endte på 21,9 millioner kroner. Til sammenligning mottok Nationen 23,3 millioner kroner i støtte i 2018.
Sterk balanse
Formålet til Nationen er å ivareta distriktenes og bygdefolks økonomiske, sosiale og kulturelle interesser. Papiravisen kommer ut seks dager i uken, og leses i hele Norge. Ved utgangen av 2019 ble avisen distribuert til 2.454 ulike postnummerer.
Nationen
(Mill. kr) | 2019 | 2018 |
Driftsinntekter | 76,2 | 74,9 |
Driftsresultat | 3,7 | 5,4 |
Resultat før skatt | 6,5 | 6,7 |
Årsresultat | 5,3 | 5,2 |
Ved årsskiftet hadde Nationen en egenkapital på 67 millioner og gjeld på 32 millioner kroner, hvor en stor andel utgjorde forskuddsbetalte abonnementer. Styret er heller ikke nevneverdig bekymret for coronapandiemien.
«Risikoen er i hovedsak knyttet til produksjon og distribusjon, samt salg av annonser. Nationen har solid likviditet og ingen langsiktig gjeld, noe som gjør selskapet godt rustet for å møte disse utfordringene», heter det i årsrapporten.
Nationen er 100 prosent eid av Tun Media, hvor Tine SA, Norges Bondelag, Nortura, Felleskjøpet Agri og Landkreditt er største aksjonærer.