Hansa Borg bekymret for utelivsbransjen

Hansa Borg vant markedsandeler i et krympende ølmarked i 2019. Nå forsøker bryggeriet å holde liv i utelivsbransjen.

ØLTØRSTE NORDMENN: Hansa Borg har solgt like mye øl under corona som før. Foto: Magnus Rørvik Skjølberg
Næringsliv

Drikkevareprodusenten Hansa Borg har snudd den bekymringsverdige trenden fra i fjor, og leverer i år en resultatvekst på 52 millioner kroner. Likevel har selskapet hatt en krevende vår, med en nedstengt utelivsbransje.

Selskapet hadde en omsetningsvekst på 2,2 prosent tross en reduksjon i totalmarkedet på 1,9 prosent. Adm. direktør Lars Giil mener reduksjonen av totalmarkedet skyldes en dårligere sommer enn 2018.

– Vi opplevde det som et bra år, der vi jobbet knallhardt med kostnadene og klarte å kapre markedsandeler i et noe krympende totalmarked. Gjennom 2019 overtok Coop og Rema 1000 «merchandise»-jobben selv i butikk. Dette førte til at vi kuttet i antallet årsverk i 2019 innenfor salg av dagligvare og har redusert kostnadsbasen vår generelt, sier daglig leder Lars Giil i Hansa Borg Holding.

HANSA BORG HOLDING

(Mill. kr)20192018
Salgsinntekter2.674,62.584,8
Driftsresultat73,610,4
Resultat før skatt73,710,6
Resultat52,910,6
  • Drikkevareprodusent som eier merkene Hansa, Borg, CB, Nøgne Ø og Olden.
  • Produserer og distribuerer Clausthaler og Heineken i Norge.
  • Eies av Borg Invest med en eierpost på 75 prosent.

Skakkjørt utelivsbransje

– Hansa Borgs omsetning kommer fra 65 prosent salg i dagligvare og 35 prosent salg til utelivsbransjen. Nedstengningen av utelivsbransjen har derfor vært krevende for bryggeriet.

– Vår salgsmiks er en styrke normalt, men er nå utfordrende under corona. Den tredje uken i mars stoppet utelivet momentant, så våre salg til uteliv i mars, april og mai var veldig lave, men de har steget noe gjennom juni og juli, sier Giil.

Destruerte for 19 millioner

Tidligere i vår hjalp bryggeriet utelivsbransjen med å destruere øl for 19 millioner kroner. Selskapet ønsker nå å bidra med å holde liv i utelivsbransjen, gjennom å utsette betalinger.

– Vi har hjulpet kundene og strukket oss langt på kredittmuligheter for å hjelpe utelivsbransjen. Derfor løper vi også en risiko sammen med utelivsbransjen utover høsten. Staten har hjulpet med å utsette innkrevingen av avgifter gjennom våren og sommeren. Dette kan likevel føre til at enkelte har et berg med gjeld som venter på å bli betalt, sier Giil.

Selger like mye øl

Hansa Borg har likevel klart å hente igjen noe av tapt salg gjennom økt dagligvaresalg. Bryggeriet opplever at nordmenn er like øltørste tross nedstengte utesteder.

– Dagligvare har hentet igjen noe av omsetningen. Vi har opplevd en salgsøkning opp mot 40 prosent innenfor dagligvare i perioden mai-juli. Det blir også spennende å se hva som skjer med dette de nærmeste ukene innen dagligvare nå som svenskegrensen har åpnet delvis igjen, sier Giil.