<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sterkt år for Amedia i 2021

Sterk vekst på digitale flater gjorde at lokalaviskonsernet Amedia leverte et resultat på 492 millioner kroner før skatt i 2021.

Publisert 2. mai 2022
Oppdatert 2. mai 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 181 ord
GODT RESULTAT: Amedia leverte et godt resultat i 2021. Foto: NTB

Det er en økning på 117 millioner kroner fra 2020. Konsernet eier mer enn 80 lokalaviser og riksmedier som Nettavisen og Nationen.

Driftsresultatet ble på 624 millioner kroner, en økning på 89 millioner kroner.

– Når krisen rammer, har vi behov for å vite. Kort sagt: vi trenger journalistikken. Hovedårsaken til vårt solide resultat er den sterke digitale veksten. Nesten seks av ti abonnenter er nå heldigitale, og vi har rekordhøye brukerinntekter, sier konsernsjef Anders Møller Opdahl i en pressemelding.

Ved utgangen av 2021 hadde Amedias aviser hele 723.000 abonnenter, 46.000 flere enn året før. Av disse var 416.000 heldigitale, 14 prosent mer enn året før. Tross veksten ser Opdahl noen skyer i horisonten.

– Selv om Amedia også i 2021 leverte et sterkt resultat, står vi sammen med resten av mediebransjen i en brytningstid, med stadig økende global konkurranse og dypere endringer i medievanene. Kampen om folks tid spisser seg til. I tillegg ser vi en markedsutvikling med rekordhøye priser på blant annet strøm og papir som også får økonomiske konsekvenser i tiden fremover, sier konsernsjefen.

(NTB)