Polaris Media ble kraftig svekket på driften

Polaris Media fikk en EBITDA på 52 millioner kroner i første kvartal 2022, mot 73 millioner kroner i samme periode året før.
Driftsresultatet ble 0,1 millioner kroner i kvartalet, ned fra 19,8 millioner i første kvartal 2021.
Resultatet for første kvartal 2022 er preget av bortfall av annonsesalgsavtaler med FINN.no og betydelig økning i papirprisene, heter det.
Videre skriver selskapet at krigen i Ukraina har medført noe usikkerhet i annonsemarkedet, spesielt knyttet til hvordan den påvirker varetilgang og -produksjon innen enkelte bransjer. Manglende leveranser medfører stopp i annonsering, og det er usikkerhet knyttet til utviklingen framover herunder råvareprisene på konsernets innsatsfaktorer.
Globale maktforhold har betydning for næringslivet i både Norge og Sverige. Den geopolitiske situasjonen med krigen i Ukraina skaper usikkerhet og gjør utfallsrommet større også for Polaris Media.
Store prisøkninger fra papirleverandørene ved inngangen til 2022 medførte betydelig kostnadsvekst for konsernet i første kvartal. Det forventes en gjennomsnittlig prisøkning på 50-60 prosent i 2022 sammenlignet med 2021. Dette fører til rundt 30 millioner kroner i økte trykkekostnader for konsernets mediehus i 2022.
SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 12.00
(TDN Direkt)