Polaris Media ble kraftig svekket på driften
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F57547191.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D0cc00006c0785bdca868d64fcb07298afaf418355f105b32f890e1f9d1c23003)
Polaris Media fikk en EBITDA på 52 millioner kroner i første kvartal 2022, mot 73 millioner kroner i samme periode året før.
Driftsresultatet ble 0,1 millioner kroner i kvartalet, ned fra 19,8 millioner i første kvartal 2021.
Resultatet for første kvartal 2022 er preget av bortfall av annonsesalgsavtaler med FINN.no og betydelig økning i papirprisene, heter det.
Videre skriver selskapet at krigen i Ukraina har medført noe usikkerhet i annonsemarkedet, spesielt knyttet til hvordan den påvirker varetilgang og -produksjon innen enkelte bransjer. Manglende leveranser medfører stopp i annonsering, og det er usikkerhet knyttet til utviklingen framover herunder råvareprisene på konsernets innsatsfaktorer.
Globale maktforhold har betydning for næringslivet i både Norge og Sverige. Den geopolitiske situasjonen med krigen i Ukraina skaper usikkerhet og gjør utfallsrommet større også for Polaris Media.
Store prisøkninger fra papirleverandørene ved inngangen til 2022 medførte betydelig kostnadsvekst for konsernet i første kvartal. Det forventes en gjennomsnittlig prisøkning på 50-60 prosent i 2022 sammenlignet med 2021. Dette fører til rundt 30 millioner kroner i økte trykkekostnader for konsernets mediehus i 2022.
SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 12.00
(TDN Direkt)