<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Strammer til i drosjenæringen

Regjeringen setter en stopper for det store mangfoldet i drosjenæringen. Bakgrunnen er et ønske om en tryggere og mer seriøs bransje.

Publisert 1. des. 2022
Oppdatert 2. des. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 252 ord
Fra nyttår er det igjen krav om at drosjer viser deg både tid og pengeforbruk på et godkjent, synlig taksameter. På taket skal lyset vise hva kjøretøyets formål er. Knut Magnus Rygh

Nå skal bankgarantier, taklampe og taksameter være absolutte krav for å kjøre drosje mot betaling.

- Som et ledd i arbeidet for en tryggere og mer seriøs næring, innfører vi en rekke nye krav til løyvehavere fra nyttår. Blant annet vil vi innføre krav om bankgaranti, krav til taklampe, og krav om dokumentasjon om taksameter og at kjøretøyet er registrert som drosje i kjøretøyregisteret, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

De nye kravene som innføres fra 1. januar 2023, er en del av regjeringens plan for å sikre en seriøs drosjebransje.

Lys på tak og penger på bok

Det settes krav om bankgaranti for løyvehavere slik det er for løyvehavere på varebil, gods og turbuss. Garantisummen har Euro som valuta og blir på drøye 50.000 norske kroner for det første løyvet og litt over 25.000 kroner for påfølgende løyver.

– For kunder som er særlig avhengig av tydelig markering, vil det være en fordel at alle drosjer er merket med taklykt. I tillegg vil krav om taklampe gjøre det enklere å identifisere drosjer for kontroll, sier Nygård.

Taksameteret vil gå

Videre blir det krav om dokumentasjon på at godkjent taksameter er installert i drosjen. Et løyve vil heller ikke kunne tas i bruk før taksmaskinen er montert.

– Vi ønsker å sikre at drosjen er riktig registrert i kjøretøyregisteret, og har godkjent taksameter. Taksameter i drosjene er viktig for å sikre at myndighetene har mulighet til å føre kontroll med inntjeningen, redusere den svarte økonomien, sikre at kundene får riktig pris og en ryddig drosjenæring, fastslår Nygård.