<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Har tapt 1,7 milliarder hittil i år

Tor Olav Trøims riggbaby halter videre. Så langt i år har Borr Drilling tapt 1,7 milliarder kroner, og må trolig hive seg rundt for å skaffe mer penger. 

    Publisert 28. aug. 2020 kl. 16.02
    Oppdatert 30. aug. 2020 klokken 18.46
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 605 ord
    PENGENE RENNER UT: Tor Olav Trøim er største aksjonær i selskapet som blør penger.  Foto: Eivind Yggeseth

    Fredag la Borr Drilling frem sine resultater for andre kvartal. Så langt i år har riggselskapet tapt store penger. 

    – Riggmarkedet er tøft, så det er ingen overraskelse at Borr leverer svakt i andre kvartal. Dessuten gjør det opp for Valaris-kontraken til 96 millioner dollar dette kvartalet, sier Vidar Lyngvær, analytiker i SpareBank 1 Markets.

    HISTORISK TØFT 2021: Analytiker Vidar Lyngvær i SpareBank1 Markets. Foto: Sparebank1 Markets

    I tillegg til å passe egen butikk har selskapet nemlig tatt finansielle posisjoner i konkurrerende selskaper, deriblant britiske Valaris som nylig søkte konkursbeskyttelse, i håp om avkastning.

    Milliardtap

    I løpet av første halvår har Borr Drilling hatt driftsinntekter på 188,1 millioner dollar, opp fra 138 ,5 millioner dollar i samme periode i fjor.

    Økningen skyldes i all hovedsak at selskapet har hatt flere rigger i drift. I gjennomsnitt har Borr så langt i år hatt 14,4 rigger i operasjon, mot et snitt på 9,9 rigger i løpet av fjorårets første seks måneder.

    Driftsresultatet i andre kvartal endte på minus 91,2 millioner dollar mot minus 36,6 millioner dollar i fjor. Driftskostnadene økte fra 127,1 til 188 millioner dollar.

    Resultatet etter skatt endte på minus 109, 6 millioner dollar, noe som tilsvarer et nettotap på 970 millioner kroner i kvartalet. 

    Så langt i år har Borr tapt 196,6 millioner dollar - drøyt 1,7 milliarder kroner. 

    I løpet av kvartalet har Borr dratt i land en høyst nødvendig redningspakke som bedrer likviditeten med 315 millioner dollar frem til 2022. 

    Et av vilkårene for at denne skulle komme i havn var at leveringen av fem nybygde oppjekkbare rigger fra Keppel FELS-verftet i Singapore utsettes til midten av 2022. 

    Historisk tøft

    Med et tungt år i sikte mener SpareBank1-analytikeren at selskapet må refinansiere igjen om kort tid.

    – Neste år blir trolig det tøffeste året i riggmarkedets noensinne. Nå ser det ut til at det er etterspørsel etter om lag 300 oppjekkbare rigger. Med en global flåte på 600 vil ratene neppe presses opp, påpeker Lyngvær. 

    Turbulensen i riggmarkedet har gått hardt utover Borr-kursen som så langt i år har stupt 89,8 prosent. I 15-tiden fredag er Borr-aksjen ned 5,1 prosent til 7,7 kroner.

    Salgbar flåte

    Til tross for noen grusomme måneder for riggselskapene uttrykker selskapet optimisme for tiden fremover, og fremhever at det nå tar tre rigger ut av opplag for arbeid i Nordsjøen, Afrika og Sørøst-Asia.

    Borr begrunner det positive markedssynet med økende oljepris og venter derfor å kunne ta flere enheter ut av opplag etter hvert som oljeprisen stiger.

    – Hvis man skal se positivt på det, så har Borr en moderne flåte som kan selges, og med flere av konkurrentene inne i restruktureringsprosesser, blir det nok skrapet en del eldre rigger, påpeker Lyngvær.

    Tidligere i år var ADNOC på jakt etter ni–ti nye oppjekkbare rigger etter å ha trukket seg fra markedet da pandemien herjet som verst. Nå skal Abu Dhabi-selskapet igjen være på jakt.

    – Før coronanedstengningene skal ADNOC ha vært villige til å betale 100 millioner dollar pr. rigg. Det hjelper lite dersom du har 90 millioner i gjeld pr. rigg. Dessuten har prisen ADNOC er villig til å betale trolig falt de seneste månedene, sier Lyngvær.

    – Ingen hallelujastemning

    Også selskapets virksomhet i Mexico har fått en likviditetsboost dette kvartalet, som følge av at selskapet har fått Pemex til å inngå en avtale om månedlige betalinger.

    Det statlige oljeselskapet er nemlig kjent for å utsette utbetalinger til serviceindustrien i det lengste. 

    – Det er positivt å se at selskapet har fått i stand en avtale om månedlige betalinger fra Pemex, men vi anser fortsatt kontraktene i Mexico for å være risikable. Så det er ingen hallelujastemning, sier Lyngvær.

    Borr Drilling

     
    (Mill. USD) 2. kv./20 2. kv./19
    Driftsinntekter 84 86,6
    Driftsresultat -91,2 -36,6
    Resultat før skatt -106,2 -100,7
    Resultat etter skatt -109,6 -103,2