Forliksrådet får ekstrabevilgninger for å håndtere klager på Norwegian

Justisdepartementet gir 1,2 millioner kroner til forliksrådet i Bærum som oppretter en ny avdeling som skal behandle flere tusen passasjerklager mot Norwegian.

KLAGESTORM: Forliksrådet får 1,2 millioner kroner ekstra for å kunne behandle alle klagene mot Norwegian. Her konsernsjef i flyselskapet, Jacob Schram. Foto: Iván Kverme
Reiseliv

Forliksrådet i Bærum har mellom 3.000 og 4.000 passasjerklager mot Norwegian liggende på vent. Alle disse er over tre måneder gamle. Rundt 1.500 av dem er mer enn 300 dager gamle, skriver E24.

Med bare tre forliksdommere er mengden klager langt mer enn hva de klarer å ta unna. Klagene kommer fra hele verden, og har endt opp i Bærum fordi flyselskapets hovedkontor ligger i Bærum kommune.

Den nye avdelingen skal ha tre dommere og fem personer i administrative stillinger, men bevilgningen er likevel mindre enn det Namsfogden håpet på.

– Jeg tror dette hjelper oss et stykke på vei, men det ligger såpass mange tusen saker og venter på behandling at vi i hvert fall kommer til å være langt ute i 2021 før sakene er ferdig behandlet, sier Alexander Dey, Namsfogden i Oslo, Bærum og Asker. (©NTB)

Norwegian
forliksrådet