<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Expedia boikotter delfinshow

Reisearrangører og attraksjonsparker som selger billetter til oppvisningsshow med delfiner og andre hvalarter i fangenskap, vil bli boikottet av reisegiganten Expedia.

Publisert 7. nov. 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 273 ord
MARINESHOW: 3.000 delfiner antas å leve i fangenskap i marineparker, dyrehager og akvarium rundt om i verden. I Asia og spesielt Kina er slike parker veldig populære, men det finnes flere i USA og Europa også. Foto: DREAMSTIME

Expedia Group er en av verdens største videreselgere av flyreiser, hotellrom, leiebiler, cruiseferier, pakketurer og billetter til attraksjonsparker og opplevelser som turister besøker.

I flere år har reisearrangører markedsført feriepakker gjennom Expedia, til ulike destinasjoner hvor kundene også kan inkludere billetter til show med definer, spekkhuggere og andre hvalarter.

Expedia sier nei

I fremtiden vil reisearrangører og attraksjonsparker som tilbyr slike produkter til sine kunder, bli utestengt fra selskapets salg- og markedsføringsplattform.

De nye retningslinjene som Expedia har offentliggjort på Twitter, trer i kraft en gang neste år. 

Reisearrangører som har slike tilbud i sine pakkereiser, får 30 dager på seg til å avslutte salget av slike billetter. Hvis ikke, kastes de ut fra Expedias univers.

Og det er ganske stort. Ikke bare nettsiden med samme navn, men også andre kjente reiselivsmerkenavn i Norge som Hotels.com og Trivago.

Åpner for unntak

Ifølge organisasjonen Whale and Dolphin Conservation lever rundt 3.000 delfiner i fangenskap i dyrehager, akvarium eller marineparker rundt om i verden.

Selv om Expedia setter hardt mot hardt, så er ikke døren helt stengt.

Aktører som holder dyr i fangenskap i reservater langs kysten, hvor dyrene lever i et miljø som ligner deres naturlige miljø, vil ikke stå på boikottlisten.

Det forutsettes dog at dyrene ikke brukes i forestillinger ment for publikum.

Følger konkurrenter

Expedia er ikke den første reiselivsaktøren som har synliggjort en klar og tydelig holdning knyttet til dyrevern av denne typen, men selskapet er blant de største.

Britiske Virgin Holiday tok lignende grep i 2019.

Før det har andre mindre reiselivsaktører i flere land sluttet å tilby rideturer med elefanter, besøk i alligator- og krokodilleparker eller solgt billetter til dyreparker hvor publikum kan mate aper og bjørner.