Venter spinnville tankrater

Stortankratene har falt fra 300.000 dollar dagen for 14 dager siden til 70.000 dollar. Analytiker Petter Haugen tror ikke det vil gå lang tid før ratene igjen er oppe i spinnville 300.000 dollar.

300.000 DOLLAR DAGEN: Stortankratene var oppe i nærmere 300.000 dollar dagen for to uker siden. Foto: Frontline
Shipping

– Vår kjepphest har vært og er fremdeles at 300.000 dagen på ingen måte er en for høy rate i betydningen at det ikke finnes betalingsvillighet for slike ratenivåer, sier han.

TANKOPTIMST: Petter Haugen tror på et knallsterkt tankmarkedet i 2020 og 2021. Foto: Kepler Cheuvreux

Kepler Cheuvreux-analytikeren mener derimot at dagens rater på rundt 70.000 dollar er en svært lav rate når man sammenligner med hvilken andel av verdikjeden som tilfaller shipping i de andre segmentene. I verdikjeden for råolje tilsvarer 70.000 dollar dagen i VLCC-rater ifølge Haugen en transportkostnad som utgjør omtrent 8 prosent av levert kostnad for olje. Tilsvarende tall i tørrbulk er 25 prosent, mens transportkostnaden i LNG er på hele 40 prosent.

– Faktisk er det slik at rater på 300.000 dollar dagen for VLCC vil tilsvare om lag 25 prosent av levert kostnad for olje i Asia, med antagelse om at det er amerikanske eksportvolumer som er de marginale og prissettende i markedet.

Petter Haugen mener at det er ingen grunn til at rederne skal forsøke å overbevise seg selv og andre om at slike rater ikke er oppnåelige.

– Jeg tror at vi ganske snart vil få se stortankrater på 300.000 dollar dagen igjen, sier han.

Oppjusterer Frontline

Frontline har steget med hele 145 prosent til 98 kroner siden aksjen for alvor snudde oppover igjen i august i fjor. Haugen har hatt kjøp på aksjen under hele oppgangsperioden, og nå har han justert opp kursmålet nok en gang, denne gangen fra 125 til 160 kroner.

– Årsaken til oppgraderingen er rett og slett at markedet ble langt bedre allerede nå i høst enn hva vi hadde forventet tidligere i år.

Kepler Cheuvreux har vært svært positive til tank i 2020, med rateanslag for en VLCC på cirka 70.000 dollar dagen, siden meglerhuset publiserte sin første tankrapport i mars 2018.

– Nå som vi allerede har sett rater helt oppe i 300.000 dollar dagen, kommer inntjeningen til neste år ganske sikkert til å bli enda høyere enn hva våre tidligere anslag antydet, sier han.

Over 90.000 i 2020

Petter Haugen tror nå at vi kan få se snittrater i stortankmarkedet på over 90.000 dollar dagen allerede til neste år.

– Om ikke noe uforutsett skulle inntreffe, kommer vi til å skule mot de 92.000 dollar dagen vi har som rateestimat for 2021. Og hvis vi oppdaterer skipsprismodellene våre med forventninger om gjennomsnittsrater på 92.000 dollar dagen i 2020, er det antagelig ennå mer å gå på for tankaksjene også, sier han.

kepler cheuvreux
frontline
petter haugen
tankrater
Nyheter
Aksjeanalyse
Shipping
Børs
Aksjeanalyse