Sier opp 40 ved Oslokontoret

Höegh Autoliners har i løpet av de tre seneste årene tapt over 300 millioner dollar. Nå kutter bilskiprederiet 40 stillinger ved Oslo-kontoret.

SLITER: – Bilmarkedet er fremdeles svakt og ikke minst vanskeliggjør ubalanse i lastestrømmene effektive rundturer, sier Leif O. Høegh. Foto: Iván Kverme

For tre måneder gikk toppledelsen i Höegh Autoliners fordi det var uenighet mellom administrasjonen og styret om den strategiske retningen til rederiet. Adm. direktør Ivar Hansson Myklebust ble erstattet av Höegh-veteranen Thor Jørgen Guttormsen, mens Andreas Enger tok over jobben til rederiet finansdirektør, Ingerid M. Due-Gundersen. Torsdag skriver shippingavisen TradeWinds at bilskipsrederiet kvitter seg med 40 av de 110 ansatte ved hovedkontoret i Oslo.

–Modernisering, smartere bruk av teknologi og oppdaterte prosesser er hovedtrekkene vi gjør av endringer i Höegh Autoliners, sier styreformann i Höegh Autoliners, Leif O. Høegh til Finansavisen.

SVAKE RATER: Höegh Autoliners har slitt med fallende inntjening de seneste årene. Foto: Höegh Autoliners

Store underskudd

Höegh Autoliners har slitt med svake resultater i flere år nå. I fjor hadde rederiet driftsinntekter på vel en milliard dollar og et underskudd på 63 millioner dollar. I 2017 endte underskuddet på mer beskjedne 24 millioner dollar, mens bilskipsrederiet tapte hele 229 dollar i 2016. Av årsberetningen for 2018 fremgår det at Höegh Autoliners venter at markedet for frakt av nye biler vil fortsette å være utfordrende de neste 12 til 18 månedene.

–Bilmarkedet er fremdeles svakt og ikke minst vanskeliggjør ubalanse i lastestrømmene effektive rundturer, sier Høegh.


Bedre markedsbalanse?

De lave ratene fra bilprodusentene har gjort at rederiet har valgt å ikke fornye enkelte kontrakter i løpet av de seneste to årene. Dette har sannsynligvis ført til at volumene har gått noe ned i 2019 sammenlignet med 2018, mens den operative lønnsomheten trolig ligger på omtrent samme nivå som i fjor. Leif O. Høegh tror at markedet kan komme til å stramme seg til mest fordi at balansen i tonnasjemarkedet er i ferd med å bedre seg.

–En veldig lav ordrebok reflekterer forsiktighet blant alle operatørene. Krympende totalkapasitet vil etterhvert stramme tonnasjemarkedet og understøtte høyere lasterater, sier han.

Det familiekontrollerte holdingselskapet Leif Höegh & Co eier 61,25 prosent av aksjene i Höegh Autoliners, mens de resterende 38,75 prosentene er eid av danske A.P. Møller-Maersk.