Spetalen skal ha kjøpt enda et tankskip

Mye tyder på at tankskipssamarbeidet mellom Øystein Stray Spetalen og rederveteranene Idan Ofer og George Economou utvides med flere fartøyer.

ØKER I TANK? Øystein Stray Spetalen, her fotografert da han sammen med Harald Moræus Hanssen gjestet podkasten hos Trygve Hegnar i desember. Foto: Michael Groth

Forrige lørdag skrev Finansavisen at Øystein Stray Spetalen blir tankreder sammen med Idan Ofer og George Economou. Sammen hadde trioen kjøpt en splitter ny VLCC-er til 106 millioner dollar, tilsvarende nær 945 millioner kroner.

Fredag ble det meldt at de tre kan være i ferd med å gjøre nok en stortankinvestering, denne gang i et skip som ble levert til rederiet N.S. Lemos i London i fjor.

TradeWinds rapporterer at prisen denne gangen er 107 millioner dollar og at det er snakk om enten «Irini N Lemos» eller søsterskipet «Agios Nikolas». Begge er på 319.000 dødvekttonn.

Skipsmeglere mener at fartøyene i sin tid ble bestilt for 82 eller 83 millioner dollar pr. stykk. Noen peker på Spetalen, Ofer og Economou som den sannsynlige kjøperen, mens andre mener  et amerikansk investeringsfond er kan være den nye eieren av Lemos-tankeren.

– Dette kan jeg ikke kommentere, sier Spetalen til Finansavisen fredag ettermiddag.

Kjøper tre skip?

I markedet antydes det at trioen kan ha bestemt seg for å kjøpe tre noenlunde like Very Large Crude Carriere, alle utstyrt med renseutstyr i form av scrubbere. 

Ifølge Clarksons Platou oppnådde VLCC-ere denne uken en snittinntjening på 61.900 dollar dagen i spotmarkedet, ned fra 104.700 dollar dagen i forrige uke.

Hittil i år har de store råoljetankskipene i 300.000-dødvekttonnsklassen i snitt seilt inn 93.300 dollar dagen.

Øystein Stray Spetalen har også tidligere gjort forretninger med Idan Ofer. I 2006 kjøpte Ofer-gruppen boreselskapet Ferncliff Drilling av Spetalen.

Dette selskapet hadde da bestilt et dypvannsboreskip på Samsung-verkstedet i Sør-Korea og hadde opsjon på et søsterfartøy. Handelen verdsatte Ferncliff Drilling til 800 millioner kroner.

Ferncliff-skipene ble starten på Ofer-gruppens satsing på offshore leteboring og etableringen av riggselskapet Pacific Drilling.

Store i shipping

Både Ofer og Economou er store innen shipping og offshore. Ofer har etablert selskapet Tanker Pacific og kontrollerer en betydelig flåte og en stor privat formue.

Economou bygde opp det børsnoterte tørrlastrederiet DryShips og overtok Ocean Rig, som han videreutviklet gjennom en kraftig ekspansjon basert på bygging av en rekke nye boreskip. Hans private selskap heter Cardiff Marine.

VLCC-en som ble avtalt kjøpt i forrige uke, «Lady», står registrert under det Economou-kontrollerte selskapet TMS Tankers, med  Zeta Owners Inc. som skipets registrerte eier.

«Lady» ble kjøpt som nybygg av Hartree Maritime Partners. Det New York-baserte selskapet får levert fire 300.000-tonnere i samme serie som Arne Fredlys Hunter Group på Daewoo-verftet i Sør-Korea.