FPSO gir hodepine for Ocean Yield

Ocean Yield får ikke skikk på selskapets problemengasjementer, og spesielt FPSO-en «Dhirubhai-1» rir selskapet som en mare. – Den er en skikkelig hodepine, sier Ocean Yield-sjef Lars Solbakken.

FPSO-PROBLEMER: Ocean Yield-sjef Lars Solbakken har nå bestemt seg for å legge FPSO-en «Dhirubhai-1» i opplag. Foto: Eivind Yggeseth

I september 2018 ble det kjent at Ocean Yield måtte begynne å se seg om etter nye muligheter for «Dhirubhai-1», som den gang hverken fikk mer arbeid eller ble solgt til Reliance i India. Siden har FSPO-en vært uten arbeid.

– Vi har jobbet aktivt med den hele tiden og hadde definitivt håpet på at vi hadde hatt en løsning på plass for lenge siden. Det har vi imidlertid ennå ikke, og FPSO-en er fortsatt en hodepine for oss, sier Solbakken.

Den seneste tiden har FPSO-en vært gjennom en demobilisering i India, og den ligger nå i opplag på Sri Lanka. Så langt har selskapet tatt nedskrivninger på «Dhirubhai-1» på tilsammen 120 millioner dollar.

Ocean Yield sliter også med beskjedne inntekter fra konstruksjonsfartøyet «Connector» og ankerhåndteringsfartøyene «FAR Senator» og «FAR Statesman». «Connector» har ligget i opplag siden i oktober i fjor, men går i mars på en 175-dagers kontrakt. De to FAR-skipene er fortsatt på kontrakt med Solstad Offshore, men med en stillstandsavtale, som innebærer at det ikke blir bokført inntekter fra disse to skipene.

Ocean Yield

(Mill. USD)4. kv./193. kv./19
Driftsinntekter24,126,9
Driftsresultat32,2−30,2
Resultat etter skatt9,6−63,2

Høyt aktivitetsnivå

Problemengasjementene betyr imidlertid ikke at Ocean Yield har skrudd ned på aktivitetsnivået. I løpet av fjerde kvartal i fjor økte flåten fra 61 til 68 skip gjennom blant annet kjøpet av fire produkttankere til en samlet pris på 132 millioner dollar.

Torsdag ble det kjent at selskapet har kjøpt tre tørrlastskip fra Scorpio Bulkers for tilsammen 62,8 millioner dollar. Skipene blir leid tilbake til Scorpio på kontrakter på henholdsvis ni, ti og 12 år.

I februar 2108 kjøpte Ocean Yield fire VLCC-er fra Okeanis Eco Tankers. Skipene ble umiddelbart leid tilbake til det greske rederiet. I november i fjor varslet Alafouzos-familien, som står bak Okeanis Eco Tankers, at selskapene som leier søsterskipene vil kjøpe dem tilbake med et prispåslag på tre prosent. Ifølge Okeanis er det åpning for dette i henhold til avtalen mellom partene.

Ocean Yield er ikke uten videre enig i dette, og Lars Solbakken opplyste på torsdagens resultatpresentasjon at det nå er besluttet voldgift om de fire VLCC-ene. Skulle Okeanis vinne frem, vil det ha en liten positiv resultateffekt for Ocean Yield og en cash-effekt på mer romslige 60 millioner dollar.