Hunter slutter langt

I et brennhett tankmarked slutter Hunter tre skip på 180 dagers kontrakter til «beskjedne» 80.000 dollar dagen. – Vi tar ned usikkerheten og er selvsagt veldig komfortable med det, sier adm. direktør Erik Frydendal.

SKIPSDÅP I SØR-KOREA: Arne Fredly (t.v.) og adm. direktør Erik A. S. Frydendal ved dåpen av «Hunter Alta» på Daewoo-verftet. I midten verftets toppsjef Sung-Geun Lee. Foto: Hunter Group

»I løpet av de seneste to ukene har stortankratene steget fra 30.000 til 400.000 dollar dagen. Onsdag ble det kjent at Arne Fredly-kontrollerte Hunter hadde sluttet de tre VLCC-ene «Hunter Atla», «Hunter Laga» og «Hunter Freya» på seks måneders t/c-kontrakter til en gjennomsnittlig dagrate på rundt 80.000 dollar.

– Vi skjønner at folk vil spørre seg om hvorfor vi slutter til 80.000 dollar dagen i stedet for 400.000 dollar dagen og hadde jeg visst at vi kunne fått 400.000 dollar dagen i seks måneder så hadde jeg selvsagt valgt det, sier Frydendal.

Ikke i slutningsvinduet

Han påpeker at der er stor forskjell på å slutte skip i 180 dager enn i 40 dager og at ingen av de de tre skipene som nå er blitt sluttet umiddelbart hadde muligheten til å benytte seg av dagens ekstremt sterke spotmarked.

– Ingen av disse skipene var i sitt slutningsvindu akkurat nå. Det første skipet som ville vært klart til å sluttes ville vært Atla, som etter planen skal fullføre sin nåværende spotkontrakt om 10 dager. Med den volatiliteten vi har sett i markedet i det siste er det vanskelig å uttale seg sikkert om hvordan markedet vil se ut om to dager, for ikke å snakke om om 20 dager. 

Ifølge Frydendal er Hunter Group svært komfortable med å ha inngått de tre lange t/c-kontraktene.

– Hvis ikke hadde vi naturligvis ikke gjort det. Vi tar nå ned spoteksponeringen fra fire til ett skip og beholder Saga i spotmarkedet. Det vil redusere usikkerheten betydelig, sier han.

SLUTTER LANGT: Hunter Atla er et av skipene Hunter nå har sluttet på en t/c-kontrakt på 180 dager. Foto: Daewoo

Får tre nybygg i sommer

Hunters spoteksponering vil imidlertid gå i været igjen i løpet av sommeren. Stortankrederiet vil få levert tre nye VLCC-er i løpet av juni, juli og august.

– Planen er at alle tre skal gå i spotmarkedet.

Om de kommer til å gå inn i et marked med like høyere rater som de vi ser i dag er Frydendal usikker på. Hans vurdering er at ingen kan si med sikkerhet om og eventuelt når Russland og Saud-Arabia kommer frem til en ny avtale.

– Kommer den på plass vil tankmarkedet ganske sikkert se helt annerledes ut enn hva det gjør i dag. Spotratene har steget fra 30.000 til 400.000 i løpet av to uker og det er ikke gitt at ratene holder seg dersom man blir enige om en avtale. Volatilt er nok den beste beskrivelsen av hva vi forventer av tankmarkedet fremover, sier han.